Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Isnin, 28 April 2014

Jadikan hudud hukum jenayah Islam – Jamil Khir

 Jamil Khir menyeru masyarakat untuk melihat dan memahami hukum hudud dalam konteks lebih luas iaitu perundangan Islam.
Isu pelaksanaan hukum hudud di Kelantan kembali menjadi perbincangan hangat akhir-akhir ini apabila Kerajaan PAS negeri itu, melalui anggota Parlimen parti itu, bercadang membawa di Dewan Rakyat Jun ini usul mengenainya.
Namun, hasrat PAS untuk mengemukakan rang undang-undang persendirian itu di Parlimen ditentang keras sekutunya, DAP, atas alasan pelaksanaan hudud tidak pernah menjadi kesepakatan dalam pakatan PAS-DAP-PKR.

GEORGE TOWN
: Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom menyarankan hukum hudud menggunakan hukum jenayah Islam kerana ia adalah sebahagian daripada perundangan jenayah syariah Islam.
“Kalau kita membicarakan soal hudud maka tanggapan orang melihat hanya pada satu sudut. Mungkin orang akan melihat hudud dari sudut potong tangan, rejam ataupun persepsi sebatan.
“Tetapi sebenarnya di dalam Islam bila bercakap sebatan ada peraturan-peraturan sebatan. Ia tak sama macam sebatan sivil yang mana mungkin sekali rotan pun telah memberi bekas yang cukup dari segi fizikal.
“Konsep sebatan dalam syariah ia tidak sampai kepada tahap yang sedemikian, bahkan sebatannya adalah bersifat mendidik dan mengajar…lebih besar daripada itu untuk tujuan memberi kesedaran,” katanya kepada pemberita selepas majlis penutup Multaqa Imam, Guru Takmir dan Jawatan Kuasa Kariah Masjid peringkat negeri Pulau Pinang, di sini, Ahad.
Beliau berkata pelaksanaan hukum hudud memerlukan rujukan, penelitian dan perbincangan yang mendalam daripada pakar supaya semua pihak dapat memahami dengan lebih jelas.
Isu pelaksanaan hukum hudud di Kelantan kembali menjadi perbincangan hangat akhir-akhir ini apabila Kerajaan PAS negeri itu, melalui anggota Parlimen parti itu, bercadang membawa di Dewan Rakyat Jun ini usul mengenainya.
Majlis penutup multaqa itu dirasmikan oleh Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas.
Turut hadir Timbalan Ketua Menteri I Datuk Mohd Rashid Hasnon dan Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama dan Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Negeri Abdul Malik Abul Kasim

Tiada ulasan: