Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 31 Oktober 2012

PAKATAN PEMBANGKANG TAK PANDAI JAGA LONGKANG...HUUUUHUUUU

Terbuktilah sudah wakil rakyat Kota Raja hanya tahu bercakap tetapi tidak pandai melaksanakan tanggung jawab kepada Rakyat bayangkan sudah beberapakali banjir berlaku disana dan tiada tindakan susulan yang mereka lakukan.Lebih baik semua Rakyat jangan undi mereka ni lagi kerana wakil rakyat Kota Raja ini tidak mahu membuat kerja,makan gaji buta kerana tidak membuat apa apa tindakkan berhubung masalah banjir yang sentiasa melanda kawasan ini.

~THNK AFIQ KL TOWN ATAS PIC YG DIKIRIM~

Isnin, 29 Oktober 2012

MU MENANG LAGI KIIIKIIIIKIIIII....


EPL
Liga Perdana Inggeris
MANCHESTER United (MU) merapatkan jurang mata saingan mengejar takhta Liga Perdana Inggeris (EPL) apabila berjaya menewaskan pendahulu liga Chelsea 3-2 di Stamford Bridge semalam.
Selepas menyempurnakan sembilan perlawanan, Chelsea masih di depan dengan 22 mata manakala MU menambah mata kepada 21. Manchester City, juara musim lalu, yang tewas kelmarin juga mengumpulkan 21 mata.
MU mendahului Chelsea, yang bermain dengan sembilan pemain selepas dua dibuang padang, ekoran gol sendiri daripada David Luiz pada minit keempat. Gol tambahan MU disumbangkan oleh Robin van Persie pada minit 12.
Ketinggalan dua gol itu tidak mematahkan semangat Chelsea yang memperoleh jaringan pada minit ke-44 dan 53 menerusi Juan Mata dan Ramires.
Javier Hernandez menghasilkan mata penuh kepada MU pada minit ke-75.

MENJAWAB TUDUHAN ANUAR DI SINAR HARIAN HARI INI ISU MCA TOLAK HUDUD..?


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan kenyataan dilontar Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek  tentang hudud satu penghinaan nyata terhadap agama Islam.

Dakwa Anwar, tindakan Soi Lek itu amat memalukan dan tidak mampu dipertahankan lagi.Persoalannya Kenapa PAS membisu terhadap DAP yang mengusahakan Malaysia sebagai negara sekular,mengapa Pas masih bersama2 Dap yang terang2 menentang Hudud dan Negara Islam memang lah mereka cakap macam tu sebab mereka tu bukan orang Islam kita sebagai orang Islam patut menerangkan pada mereka tentang Hudud bukan hanya mengambil kesempatan terhadap isu Hudud persoalannya apa yang Pas buat untuk menerangkan tentang Hudud pada orang bukan islam selama ini?
hai Anu..war. cuba cakap sikit dengan Mr Karpal pasal negara Islam dan Hudud...kalau boleh buat sidang akhbar supaya kami dapat penjelasan...amacam boleh ker karpal terima...anu..warnya!

Skurang2nya Mca ada membuat kenyataan tentang permasaalahhan ini disini dalam tulisan Pendekar baru2 ini iaitu penjelasan 
Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, kenyataan tersebut hanyalah pandangan tipikal baca disisni(DISINI)Dan Mca amat kesal dengan tindakan Pakatan Rakyat Dalam isu ini yang Pendekar tulis dulu menganai kandungan Resolusi Mca sila Klick(DISINI)

Kenapa PAS membisu terhadap DAP yang mengusahakan Malaysia sebagai negara sekular?Semua orang Islam yang mengaku Islam wajib berpendirian tegas dalam hal yang bersangkut paut dengan Islam. Apa sahaja penghinaan yang dilemparkan oleh bukan Islam atau orang2 Islam sendiri yang jahil dalam Islam kerana mengambil kesempatan mengunakan Islam sebagai alat untuk mendapat sokongan dan kuasa atau yang disebut hipokrit.wajib ditentang. Berdiam diri adalah dayus, ini adalah orang2 imannya lemah atau imannya sudah rosak.

Kita membantah dengan bersemangat tetapi pendirian kita tak jelas. Jelaskan dululu sama ada kita sokong perlaksanaan hudud? tetapi bila bukan Islam menghina hudud kita tumpang sekaki membantah menyalah mereka. Pemimpin PAS dan PKR dan semua umat Islam hendakkan berpendirian sama ada sokong perlaksanaa hudud atau tidak?jangan hanya berada ditelunjuk Dap yang jelas nyata dan terang menentang hudud dengan menandatangani apa yang tertulis dalam buku jingga ,dan akan melaksanakan apa yang tertulis dalam buku jingga sahaja Jelas nyata dan terang tiada tertulis tentang Negara Islam dan Hudud telah lama ditentang puak2 pas sebenarnya ini terbukti dalam sidang media pembangkang satu ketika dahulu

Tujuan pendekar menulis Blog ini hanya lah untuk menjawab tuduhan yang dilempar ANU..WAR tentang permasaalahan ini,biarlah orang bukan Islam membuat kenyataan dan bagi kita yang Islam ni wajib Menerangkan bukan mengambil kesempatan dengan perkara yang terang2 Pas pun tak laksana kan semata2 hendak menyerang sahaja sewajibnya kita cuba memberikan kefahaman pada golongan bukan Muslim seperti yang dilakukan Ulama muda Umno klick(
DISINI)Dan baru-baru ini pun beliau ada menerangkan pada mereka tentang hudud ini  melalui penjelasan  Video beliau diatas;-

Ahad, 28 Oktober 2012

Kerajaan Kelantan Perlu Ambil Serius Teguran Ketua Audit Negara


Laporan Ketua Audit Negara 2011memberi teguran dan menganggap perkara ini sangat serius dan mereka harus menjelaskan kepada Rakyat terhadap projek yang dilaksanakan dan segera memberi penjelasan kepada rakyat Kelantan.



Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata rakyat berhak mendapat penjelasan kerana perbelanjaan bagi melaksanakan projek tersebut menggunakan wang rakyat.
“Kita belum dapat penjelasan yang mantap daripada kerajaan negeri, rakyat Kelantan berhak mendapat penjelasan apa yang berlaku terhadap projek-projek tersebut yang tidak mendapat pulangan memuaskan daripada pelaburan yang besar,” katanya kepada pemberita pada Majlis Rumah Terbuka Sempena Hari Raya Aidiladha di kediamannya di sini hari ini.
Mustapa berkata projek yang mendapat teguran Ketua Audit Negara itu termasuk projek ladang rakyat, projek pembangunan dan pengindahan tebing Sungai Kelantan dan Kelantan Biotech Corporation Sdn Bhd.
“Kita harap kerajaan negeri tidak mengambil ringan Laporan Ketua Audit Negara itu, kita hendaklah berlaku adil mana yang baik kita harus beri pujian mana yang lemah kita akui dan membuat pembetulan,” katanya.
Beliau berkata rakyat negeri ini tidak berpuas hati dengan pendekatan kerajaan negeri melaksanakan projek tersebut antaranya projek ladang rakyat yang tidak mencapai sasaran untuk mengurangkan kadar kemiskinan dalam kalangan peserta.
Ditanya Barisan Nasional (BN) berkemungkinan akan menamakan calon Pilihan Raya Umum ke-13 lebih awal berbanding pilihan raya sebelum ini, Mustapa berkata pihaknya menyerahkan kepada pucuk pimpinan parti untuk membuat keputusan.
Beliau berkata semua pihak boleh memberi pandangan bagaimanapun keputusannya terserah kepada pucuk pimpinan parti dan semua pihak perlu akur dengan keputusan itu.
Semalam, Setiausaha Agung BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor ketika menyuarakan kemungkinan tersebut berkata perbezaan daripada amalan biasa itu tidak tertakluk kepada calon Umno sahaja malah semua parti komponen BN.

Kerajaan Negeri Kelantan perlu memandang serius teguran dalam Laporan Ketua Audit Negara 2011 terhadap projek yang dilaksanakan dan segera memberi penjelasan kepada rakyat.

Rumah Mampu Milik Di Selangor 23,637 Unit Atau Hanya 1,000 Unit Jangan Menipu Rakyat kami dah Muak..



Penipuan-demi penipuan Pihak Pembangkang satu persatu telah terbongkar.menunjukkan mereka ini tidak iklas dalam memperjuangkan Rakyat sebaliknya hanya mementingkan keuntungan semata-mata ini terbukti apabila beberapa hari lepas didalam Dewan Rakyat perkara ini telah dibangkitkan oleh Timbalan Menteri Kewangan Datuk Donald Lim Siang Chai

Anggota Parlimen DAP Petaling Jaya, Tony Pua, diminta memberi maklumat lengkap mengenai dakwaan beliau bahawa kerajaan negeri Selangor telah membina 23,637 rumah mampu milik berharga di bawah RM100,000 sebuah.
Timbalan Menteri Kewangan Datuk Donald Lim Siang Chai berkata Tony pada persidangan Dewan Rakyat  pada 23 okt   memberitahu kerajaan negeri telah membina rumah mampu milik dengan jumlah itu, tetapi pada hakikatnya hanya kira-kira 1,000 unit rumah telah dibina sejak tahun 2008.
“Sekiranya apa yang diperkatakan oleh Tony itu benar, kenapa kerajaan negeri tidak membuat pengumuman mengenainya dan saya juga mahu maklumat lengkap mengenainya seperti lokasi, berapa ramai yang telah menduduki rumah yang telah siap dan sebagainya,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di sini hari ini.
Semalam, pada persidangan Dewan Rakyat Lim membidas kerajaan negeri Selangor kerana tidak membina rumah mampu milik untuk rakyat negeri itu.
Selain itu, Lim yang juga Pengerusi MCA Selangor berkata PKNS kini dilihat lebih berminat untuk membina rumah kos tinggi berbanding rumah kos sederhana dan rendah sekaligus tidak memenuhi keperluan rakyat untuk memiliki sebuah rumah di negeri itu.

Khamis, 25 Oktober 2012

KJ BOGELKAN SALAH LAKU KHALED GAGAP...?





Khairy Jamaluddin mendedahkan polisi terutama Pakatan Rakyat mengenai MB Kedah dipaksa jual saham IPO Felda atas alasan bertentangan dengan polisi Pakatan Rakyat akan tetapi Menteri Besar Selangor masih pegang saham IPP Genting dan tol Kesas. Sementara itu, Khairy turut menambah bahawa buku jingga yang dibentangkan oleh pembangkang yang menyatakan bahawa sedia merobohkan tol akan tetapi PKNS memmpunyai 20 peratus pegangan saham bagi Tol Lebuhraya Kesas.
SUMBER ~KL-POS~

DR ASRI AKHIRNYA BERJAYA DIHASUT SYAITAN SEHINGGA DIA SANGGUP MEMFITNAH ULAMA LAIN DEMI NAIKKAN POPULARITI NYA SENDIRI

“Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan. Dan (ingatlah) Allah sentiasa Mendengar, lagi Maha Mengetahui.”(An-Nisaa’ 4:148)

Pertama sekali sebagai Umat ISLAM mari kita tanya Asri mana BUKTI jangan jadi pemfitnah demi populariti diri Islam tidak mengajar kita bersikap demikian


Budaya yang menjadi amalan Ulama Pas selama ini menular lagi apabila baru2 ini  bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menabur fitnah yang PM anggap melampau dan terkutuk dengan melebel Ulama menyertai Umno adalah Ulama Hanyut ini adalah satu kutukan yang sungguh tak berasas kerana  menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerja Sekretariat Ulama Muda Malaysia, Fathul Bari Mat Jahaya menegaskan, "tidak adil" menjatuhkan hukuman dengan melabel ulama-ulama yang menyertai Umno "hanyut" kerana tidak boleh menerima persekitatan politik parti teras Barisan Nasional (BN) itu.

Sambil menolak pandangan bekas Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin semalam, Fathul yang menyertai Umno lebih dua tahun lalu berkata, sesiapa saja, sekalipun tidak kira ulama atau bukan ulama, dan menyertai mana-mana parti sekalipun, selagi mereka berpegang pada asas dan teras agama Islam, tidak akan wujud istilah "hanyut.""Sangat tidak adil apabila ulama yang menyertai Umno dijatuhi hukuman sebegini, jika mahu buat kenyataan sekali pun, berlapiklah," kata beliau Hari ini

Semalam, Asri berkata, pengalaman masa lalu menunjukkan bahawa sebahagian ulama yang menyertai Umno tidak timbul dalam peranan disebabkan kewujudan amalan politik wang.

Katanya, ulama-ulama terbabit tidak dapat mengadaptasikan pendekatan dan persekitaran politik diamalkan dalam Umno.

"Jangan senang-senang pula menuduh mengenai rasuah atau politik wang jika tiada bukti. Membuat tuduhan tanpa bukti. Ini budaya apa? Kalau benar terlibat dengan politik wang, tolong buktikan," tegas Fathul.

 mana-mana ulama yang menyertai politik akan ada kesan negatif dan positifnya tetapi tidak adil jika ulama dalam politik ini dihukum secara terus.

"Hukuman ini sangat tidak adil, jika mahu lontarkan pandangan, beri sekali dengan bukti, bukan hanya lontaran persepsi," tegasnya.

Tambah beliau, isu 'hanyut' juga tidak pernah timbul di kalangan ulama kerana bagi dirinya sendiri, asas yang dipegang ialah ajaran ALLAH SWT.

"Selagi berpegang kepada teras Islam, isu ini tidak akan wujud, masuklah mana-mana parti politik sekalipun, ia tidak akan jadi masalah," ujarnya.
Kepada asri PM rasa banyak2 istigfar jauh sangat terpesong tu akibat nak kan nama melonjak sampai sanggup menghina dan mengutuk sesama Islam ingatlah bahawa Yang dimaksudkan dengan mengutuk ialah mendoakan orang lain agar mendapat kecelakaan. Mengutuk ini adalah satu perbuatan yang terlarang kita lakukan sesama muslim. Sebagaimana yang ditegaskan oleh Rasulullah SAW. di dalam hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan Muslim dari Ibnu Mas'ud: "Mencaci orang Islam itu termasuk fasik dan membunuhnya termasuk kafir." 

PANASSSS VIDEO TERBARU ANU WAR.. BERSAMA SIAM DOOOLLL ?


Mungkin ramai dah tau siapa dalam video ni tapi ramai juga yang tolong tak mengaku untuk dia.. Kenapa?.. tak pecaya lagik???


Mana ader yang nak mengaku kalau dia buat jahat.. Anwar Berahim adalah jenis manusia paling tak berguna dalam sejarah Malaysia.. Jenis manusia yang sanggup menjahanamkan bangsanya sendiri untuk mencapai matlamat politiknya..

Aku cuma nak refresh balik kisah china doll si celaka ni.. satu dunia dah tahu tapi malang buat penyokong tegar aljuburi ni sahaja yang tak tahu.


Beringatlah dan berwaspadalah sebelum anda semua mengangkat syaitan ini menjadi pemimpin negara kerana jika sudah ada kuasa ditangannya tiada apa lagi yang tinggal selain kemusnahan...

Baca lanjut cerita ini (KLICK DISINI)

TQ : PENA DARI TANAH MELAYU

Rabu, 24 Oktober 2012

MAAF DR KHIR TOYO TAK BERMAKNA RONNI LIU BOLEH TERLEPAS DARI TUDUHAN RUMAH SUNDAL SELANGOR ?


Permohanan maaf yang dibuat oleh bekas menteri Besar selangor iaitu Dr. Khir Toyo tidak bermakna yang Ronnie Liu akan terlepas. Ini mengikut pandangan kita kerana setelah meneliti ucapan beliau di Blog miliknya sendiri dan PM menjangkakan memang benar dan tepat pada masanya beliau membuat kenyataan itu dan pada Ronie Liu jangan ingat anda selamat dari tuduhan itu kerana perkara ini masih dalam pemerhatian.

Bercerita mengenai permohonan maaf yang dibuat oleh Bekas Menteri Besar Selangor ini, pelbagai kesimpulan dan tanggapan telah dibuat sama ada dari ahli UMNO atau puak pakatan. Ada yang marah, tidak puas hati, keliru dan bermacam-macam lagi respon yang diterima dalam blog Dr. Khir Toyo.

Seorang rakan yang agak rapat dengan Dr. Khir Toyo telah menceritakan sebab mengapa ADUN Sungai Panjang ini meminta maaf kepada Ronnie Liu tanpa bersyarat. Ini bermakna jika Dr. Khir sanggup meminta maaf kepada Ronnie Liu maka kes kononnya memfitnah beliau berkenaan kes rumah urut tersebut selesai dan Ronnie Liu tidak meminta apa-apa syarat pun walaupun untuk membayar kos guaman beliau.

Walaupun kes ini telah selesai, namun ini tidak bermakna yang Ronnie Liu tidak bersalah. Laporan polis telah dibuat pada tahun 2007 berkenaan kes menghalang penjawat awam menyerbu dan menyita rumah urut di Subang Jaya.

Tuduhan Dr. Khir berasas dan bukan beliau yang membuat laporan polis tersebut tetapi oleh seorang Pegawai Penguatkuasa MPSJ pada 02 November 2007. Kes mahkamah masih boleh berjalan untuk mendakwa Ronnie Liu jika Pegawai Penguatkuasa tersebut meminta untuk dibicarakan dan dibuka fail kes siasatan tersebut.

Jadi jangan ingat pemimpin DAP Ronnie Liu tidak bersalah totally. Dr. Khir hanya mahu berundur untuk menumpukan perhatian pada kes fitnah Ng Suee Lim. Biarlah apa orang nak kata. Meminta maaf adalah perbuatan terpuji. Berapa orang sangat pemimpin kita yang berani meminta maaf selain Perdana Menteri yang sanggup menurunkan sedikit ego mereka untuk meminta maaf kepada orang lain.

Jangan terus menuduh jika tidak tahu hujung pangkal.

BACA SETERUSNYA UNTUK INFO PENUH DI BLOG SAHABAT PM JAWABER6
(DISINI)

DEMI KASIH KHALED SANGGUP BERI TANAH PERCUMA PADA ELI WONG...?


Yayasan Selangor terus menjadi 'lubuk' bagi pihak tertentu di sebalik laporan audit negara yang menegur keras kaedah perbelanjaan mereka baru-baru ini.

Adakah menteri besar sendiri terlibat dan yang paling utama, adakah penasihat ekonomi kerajaan negeri iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim turut terlibat secara langsung mahu pun tidak dalam kegiatan 'merompak' aset-aset berkepentingan Yayasan Selangor ini seperti juga sebidang tanah yang baru-baru ini digembar-gemburkan bakal diberi kepada exco pelancongan dan kebudayaan negeri Selangor iaitu YB Elizabeth Wong?


Pendedahan lanjut di DISINI

TGNA NAZAK PADA KETIKA INI...APA NASIB PAS SELEPAS INI !!!!!?


Bertambah buruk nampaknya keadaan Tuan Guru Nik Aziz apabila beleau sekarang kelihatan mempunyai masaalah dalaman yang sangat membimbangkan para penyokong beliau pada ketika.......... .. ini adalah kerana banyak cerita yang boleh dipercayai sumber2nya melalui penyokong-penyokong PAS sendiri.

Wakil Rakyat PAS dengan beraninya meminta Tuan Guru Nik Aziz turun dari takhta Mursyidul Am dan Menteri Besar Kelantan yang sekian lama dipegangnya.. (Klik Sini)

Kini telah kelihatan pula Laman Sosial memainkan cerita yang sama...


 Mereka tidaklagi berselindung memaksa secara terang dan dengan berani mencadangkan supaya Tuan Guru Nik Aziz turun dan digantikan oleh Dato' Dr. Haron Din


Mungkin akan berlaku satu perubahan besar jika gelombang perubahan ini berjaya...siapa tahu satu masa nanti golongan ini akan bersatu dengan kita untuk memperjuangkan Islam dalam UMNO.


Harapan kita semua supaya Tuan Guru Nik Aziz sedar diri dan turun dengan baik dari takhtanya sebelum dipaksa turun dan memalukan dirinya..kerana kebencian dia kepada golongan se Islamnya nampak sehinggakan sanggup menuruti apa sahaja kemahuan DAP yang terang2 bencikan kita bersatu

Sumber: AFIQ KL TOWN

Selasa, 23 Oktober 2012

UNTUK PERHATIAN MDKS...


YDP KUALA SELANGOR MEMPUNYAI AGENDA DENGAN PKNS ....?



YDP Majlis Daerah Kuala Selangor Noraini Roslan merupakan orang yang  penting dalam isu   penukaran zon tanah yang melibatkan padang PKNS telah dinaikkan pangkat menjadi YDP Majlis Daerah Kuala Selangor pada 1 Julai 2011. Ertinya dah setahun beliau menjadi YDP.

Persoalan yang timbul adalah bagaimana pegawai yang boleh tukar Rancangan Tempatan berkali-kali walaupun dah digazetkan boleh dinaikkan pangkat ke satu jawatan yang agak tinggi. 

Tindakan beliau menukar zon tanah kepada Rancangan Tempatan Petaling Jaya (RTPJ) 2 yang telah digazetkan adalah tidak mengikut peraturan. Macam mana pegawai yang tak ikut peraturan boleh naik pangkat?.. (Klik Sini)


Tak lama lagi saya akan mengeluarkan isu tentang syiling medan selera dataran melawati yang tercabut dan ada yg tergantung2 dan sangat membahayakan org yang datang minum disitu harap buat perubahan segera yer sblm perkara ni disebarkan harap YDP settle kan perkara kecil ni erk....kiiiikiiikiii. TU KLU PENUTUP TU JATUH HABIS LAH DAHI...KIIIKIIIIIKII

Kajian Hadis Rasullulah Tentang Kiamat: 10 Tanda besar


dextral_sumatranBerikutan kejadian gempa bumi yang seringkali terjadi akhir-akhir ini hati saya terdetik untuk menulis tentang 10 tanda-tanda besar kiamat. Mungkin ada antara pembaca merasakan gegaran kecil baru-baru ini. Adakah ia petanda atau amaran dari Allah? Sama-sama kita hayati dan berfikir.
Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:
“Datang kepada kami Rasulullah saw. Dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari kiamat”.
Lalu Nabi saw. bersabda:
“Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam a.s, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. – Hadis Riwayat Muslim



Advertise Here
Saya permudahkan tentang 10 tanda-tanda kiamat besar ini.
1. Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selesema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
3. Dabbah, binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
5. Turunnya kembali Nabi Isa a.s. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu. (Sudah lama mereka bebas, sila rujuk artikel saya berkenaan kajian Ulama Imran N. Hosein)
7. Gempa bumi di Timur.
8. Gempa bumi di Barat.
9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
10. Api besar yang akan keluar dari Yaman.
Di blog saya telah banyak saya sentuh tentang topik dajal, Yakjuj dan Makjuj tetapi belum pernah saya sentuh tentang tanda kiamat besar iaitu gempa bumi. Banyaknya gempa bumi yang berlaku adalah antara tanda-tanda kiamat. Allah memberi peringatan kepada hambanya yang peka dan percaya akan kekuasaannya. Jadi terpulang kepada kita untuk mentafsirkan tanda-tanda itu.
Ayuh kita mulakan pengembaraan minda kita dengan kejadian semasa yang berlaku. Tsunami di Samoa dan gempa bumi di Indonesia baru-baru ini. Allah telah berfirman:
Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.
( Fussilat 41: 53)
Sekurang-kurangnya 118 maut akibat tsunami yang melanda kepulauan Samoa semalam dan pihak berkuasa percaya angka korban terus bertambah, termasuk mereka yang hilang. Berikut adalah gambar-gambar Tsunami di Samoa.
samoa tsunami
samoa4_1491981c
Samoa-tsunami-scene-of-de-001
Kira-kira 500 bangunan kediaman di bandar dengan penduduk seramai 900,000 itu runtuh, memerangkap ribuan mangsa. Bandar Padang di Sumatera semalam sudah meragut 200 nyawa dengan ribuan lagi mangsa tertimbus di bawah runtuhan. Berikut adalah gambar-gambar gempa bumi di Sumatera.
eartquake
QUAKE-INDONESIA/
Indonesia Quake
Untuk maklumat lanjut gempa bumi yang sedang berlaku di seluruh dunia sila klik sini!
rising_disaster_graph
Tidakkah anda perasan bahawa bencana alam telah meningkat secara mendadak jika dibandingkan awal kurun ke akhir kurun? Perbezaan yang terlalu ketara. Tujuan artikel ini ditulis adalah bertujuan untuk mengajak anda semua berfikir dan merenung kembali apa yang sebenarnya yang terjadi pada hari ini. Bukanlah berniat untuk menakutkan anda semua. Ingat, hanya Allah yang maha berkuasa dan mengetahui segalanya. Wallahualam.

Isnin, 22 Oktober 2012

NIK AZIZ DAN AZHAR IDRUS HARUS TANGGUNG DOSA PENGIKUTNYA JIKA BERLAKU DEMOTRASI EKSTRIM PUAK2 PAKATAN....YG MEREKA RANCANG TAK LAMA LAGI..?



Pakatan Rakyat (PR) akan mengadakan satu perhimpunan besar-besaran pada 12 Januari depan bagi membuat tuntutan terhadap empat perkara menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).


Pada perhimpunan ‘Grand Final’ itu peserta akan memakai empat warna baju sama ada kuning, merah, hijau dan oren yang setiap satunya mewakili tuntutan berkaitan.

Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berkata, perhimpunan itu diadakan susulan daripada Bersih 3.0 yang menuntut pilihan raya yang adil dan bersih tetapi tidak dilayan kerajaan.

Menurutnya, selain perhimpunan ‘Grand Final’ berkenaan, pelancaran perhimpunan kebangkitan rakyat akan berlangsung di Seremban pada 3 November ini.
Kalau lah pok nik yakin boleh mengawal anak muda yang dia orang bawa ke perhimpunan Bersih tempoh hari dan perhimpunan berlaku dengan aman bagi pendekar lantak koranglah ko nak buat bersih hari2 pun tak per ni tak menyusahkan orang
Cuba korang fikir kalaulah Anwar tidak menyuruh anak2 samseng Pas merempuh hadangan tempoh hari adakah kekecohan akan berlaku,semestinya tidak motif utamanya hanyalah untuk menarik perhatian dunia luar bagi melihatkononnya Rakyat dizalimi dan Pendekar begitu yakin pada perhimpunan bersih 4.0 ni perkara sama akan berulang dan siapa yang nak dipersalahkan selain Anwar ibrahim
Bagi pendekarlah tak sepatutnya org yang berpengetahuan agama menggunakan kelebihannya untuk mengajak anak muda kejalan mungkar dan memecah belahkan perpaduan umat islam ini terbukti pada ceramah beliau dalam video dibawah bagaimana beliau menyuruh anak muda pergi keperhimpunan bersih dan sanggup memfitnah ustaz lain untuk meyakinkan anak muda melakukan kerja yang tak berfaedah dan bagi Pendekar azhar idrus lah punca berlakunya kekecohan tersebut kerana dia yang menghalalkan orang pergi keperhimpunan tersebut
Apakah perkara yang sama akan berulang kembali sama2 kita lihat dan ini hanya pendapat dan nasihat saya jika pihak Pakatan Rakyat terasa hati terpulanglah dan saya memohon kemaafan kerana saya hanya memberikan pendapat saya sahaja 
Tak perlulah kita berpecah belah sesama sendiri kerana orang lain akan mengambil kesempatan atas perpecahan kita .
BAGAIMANA NABI MUHAMMAD SAW MENYEBARKAN DAKWAH ISLAM SUATU MASA DULU ADAKAH SAMA YANG DI IKUT OLEH USTAZ2 PAS...???
DENGAN MENUNJUKKAN TELADAN DAN AKHLAK YANG BAIK ATAU DENGAN MEMBUAT KEROSAKKAN...???SUDAH SEMESTINYA NABI  JUNJUNGAN KITA TIDAK SAMA SEKALI MENGAJAR UMATNYA MELAKUKAN KEROSAKAN DAN KEMUSNAHAN
Wahai saudara2ku sekalian marilah kita sama2 renungkan sejenak keamanan dan kemerdekaan yang kita kecapi hari ini bukan semudah yang disangka kerana datuk nenek kita dulu ramai yang terkorban demi memerdekakan negara MALAYSIA tercinta

AMARAN DARIPADA ULAMA BESAR MENGENAI DEMONSTRASI JALANAN
IMAM ASY-SYAUKANI RAHIMAHULLAH (WAFAT:1250H) MEMBERI AMARAN DENGAN MENYATAKAN:

ويؤدب من يثبط عنه" فالواجب دفعه عن هذا التثبيط فإن كف وإلا كان مستحقا لتغليظ العقوبة والحيلولة بينه وبين من صار يسعى لديه بالتثبيط بحبس أو غيره لأنه مرتكب لمحرم عظيم وساع في إثارة فتنة تراق بسببها الدماء وتهتك عندها الحرم وفي هذا التثبيط نزع ليده من طاعة الإمام

“Orang yang melakukan provokasi dan kekacauan (membakar emosi rakyat) untuk membenci pemerintah, mereka wajib diberi hukuman, maka yang diwajibkan adalah menghentikan perbuatannya (agar tidak timbul kekacauan). Jika mereka tidak juga berhenti dari melakukan kekacauan (provokasi tersebut), maka mereka berhak mendapat hukuman yang berat dan dipisahkan daripada orang-orang yang mereka provokasikan, sama ada dengan cara dipenjara atau selainnya.

Ini adalah kerana mereka telah melakukan suatu perkara yang sangat-sangat diharamkan dan dalam masa yang sama telah berusaha menebar fitnah yang berpotensi mengakibatkan pertumpahan darah serta mencemarkan kehormatan yang menodai harga diri. Provokasi seperti inilah yang menyebabkan seseorang keluar dari ketaatan terhadap pemerintah.”

(asy-Syaukani, as-Sailul Jarrar, 1/942 – Maktabah Syamilah)


Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (Al-Hujuraat 49:6)

SUKA MEMFITNAH,BERBOHONG,MENCARUT&LUCAH PUNCA MAT SABU BAKAL DIHANTAR KE PENJARA.../



PULAU PINANG 22 Okt. - Mahkamah Tinggi d sini hari ini menolak permohonan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu untuk mengetepikan pertuduhan terhadapnya yang membuat tohmahan memburukkan nama baik 25 anggota polis serta keluarga mereka dalam ceramahnya di Padang Menora, Tasek Gelugor dekat sini.
Hakim Mohd. Amin Firdaus Abdullah yang membuat keputusan itu juga mengarahkan agar perbicaraan yang sedang berlangsung di Mahkamah Sesyen terhadap Mohamad yang juga dikenali sebagai Mat Sabu, diteruskan.
Bagaimanapun, tarikh baru bagi menyambung perbicaraan kes itu masih belum ditetapkan lagi.
Penolakan permohonan itu juga adalah kali kedua selepas Mahkamah yang sama menolak permohonan Mat Sabu, pada Februari lepas.
Mat Sabu, 57, didakwa memfitnah anggota polis dan keluarga mereka yang mempertahankan diri dalam serangan pengganas komunis di Balai Polis Bukit Kepong, Muar pada 23 Februari 1950 dengan membuat tohmahan yang boleh merosakkan nama baik mereka.
Beliau didakwa melakukan perbuatan itu dalam ceramahnya di Pusat Asuhan Tadika Islam (Pasti) Al Fahmi, Markas Tarbiyah Pas Padang Menora, Tasek Gelugor pada 21 Ogos 2011.
Tertuduh juga menghadapi pertuduhan pilihan iaitu memfitnah tiga anggota polis iaitu Konstabel Marin Abu Bakar Daud, Konstabel Jaafar Hassan dan Yusoff Rono serta ahli keluarga mereka pada masa, tarikh dan tempat yang sama.
Mat Sabu didakwa mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.
Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Suhaimi Ibrahim manakala Mat Sabu diwakili peguam Aminuddin Zulkifli dan Mohamed Hanipa Maidin. - BERNAMA


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Mahkamah/20121022/ma_01/Permohonan-Mat-Sabu-ketepi-pertuduhan-ditolak#ixzz2A1wRDzE1
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Ahad, 21 Oktober 2012

ANUAR DIBALING KASUT HARI INI DI IJOK...?







Roadshow Pakatan mengelilingi Selangor untuk meraih undi orang Selangor. Program Jelajah Bas Merdeka Rakyat ke Selangor yang bermula dari Puchong dan berakhir di Depan Masjid Batu 8, Ijok petang tadi Tapi dikhabarkan ijok tak datang pada waktu siang belah mlm ,ada ker patut belah magrib buat ceramah fitnah mmng kena lah pada tempatnya kan sendiri mau ingat lah yer kengkawan ....klu nak rasa selipar tu lagi tggu lah dia buat lagi ceramah waktu orang tgh solat ...klu org yang bencikan perpecahan macam aku ni kut ada kemungkinan selipar terbang lagi.........kiiiikiiikiiikiii

Apa yang membuat PM nak gelak jumlah kehadiran di meru  tak sampai 100org ini amat memalukan dicampur org yang dibawanya dalam anggaran 200orang inikah bakal menjadi PERDANA MENTERI MALAYSIA yang hanya beberapa penyokong sahaja di Selangor sama2 kita nantikan jumlah penyokong yang hadir pada mlm ni pula di stadium...kiiiiiiikiiiiiikiiiiikiiii  KANTOOOOOOOOOOOOOIIIIIIII

BUDAYA MEMBENCI RAJA2 MELAYU MENJADI AMALAN YANG DITERAPKAN OLEH PEMIMPIN2 PAKATAN LIHAT BETAPA KURANG AJARNYA MEREKA INI BENARKAH SEMUA NI ...?

Banyak sangat orang yang biadap yang sepatutnya pihak berkuasa haruslah tegas barulah masaalah ini dapat diselesaikan bagi saya ni memang dah berada di tahap kritikal penghinaan demi penghinaan yang dilempar menunjukkan bagaimana parti dia orang ni menerapkan membenci sesama Islam.


BIADAP SUNGGUP BUDAK NI MARI KITA SOKONG HANTAR KE LOKAP...?

Mohon rakan-rakan berikan sokongan supaya kita sama report kat balai pengkhianat sekor ni sanggup menghina raja2 Melayu kita kebiadapan dia ni dah terlampau sangat hingga sanggup berkata sesuka hati.ini lah pangkhianat  Agama Bangsa dan Negara semoga budak ni mengikut jejak langkah seperti mereka di bawah ini:-
Seramai tujuh pesalah siber telah dihadapkan ke mahkamah dan kebanyakannya atas kesalahan yang melibatkan penghinaan terhadap institusi beraja.
Timbalan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK), Datuk Joseph Salang Gandum berkata semua jenis kandungan rangkaian termasuk dalam rangkaian sosial internet tertakluk kepada undang-undang seperti Akta Hasutan 1948, Kanun Keseksaan, Akta Fitnah 1957, Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 termasuk Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Pihak yang difitnah atau dimalukan boleh mengambil tindakan sivil secara persendirian dengan memfail saman malu ke atas mereka yang didakwa menabur fitnah melalui rangkaian sosial tersebut,” katanya ketika menjawab soalan Datuk Abu Bakar Taib (BN-Langkawi) di Dewan Rakyat di sini, Khamis.
Abu Bakar ingin tahu mengenai tindakan yang dikenakan ke atas pengendali blog dan lain-lain media massa yang menggunakan media untuk menghina negara dan mencetuskan keresahan di kalangan rakyat.
Salang berkata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah menubuhkan biro aduan yang menjadi pusat menerima semua jenis aduan termasuk penyalahgunaan kemudahan internet.
Katanya, SKMM akan menjalankan siasatan termasuk mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab terhadap penyediaan atau penyebaran kandungan yang tidak bertanggungjawab.
Bagaimanapun, beliau berkata sekiranya domain atau rangkaian yang digunakan berpangkalan di luar negara, maka SKMM memerlukan persetujuan dan kerjasama pentadbir rangkaian tersebut untuk tindakan selanjutnya.
“Kita tidak akan ambil tindakan sewenang-wenangnya jika tiada aduan tentang penyalahgunaan rangkaian daripada segi akaun atau misalnya tentang media sosial berkenaan.
“Sekiranya identiti dapat dikenal pasti maka tindakan undang-undang sewajarnya akan diambil,” katanya.
Selain itu, Salang berkata KPKK sentiasa menggunakan kaedah tertentu bagi menyemai semangat cintakan negara tanpa mengira fahaman politik, keturunan atau pegangan agama.
“Walaupun kita berkemungkinan tidak sefahaman dalam pegangan politik tapi itu perkara yang lain, kita mesti cintakan negara,” katanya.
Sementara itu, Salang berkata KPKK akan bekerjasama dengan Kementerian Pelajaran untuk memilih kandungan yang sesuai kepada murid-murid sekolah selain mendapatkan kerjasama ibu bapa memantau kandungan internet yang dilayari anak-anak mereka.
“Kita bukan menyekat tapi memilih apa yang patut dan tidak patut disebarkan lebih-lebih lagi kepada murid-murid di sekolah rendah kerana mereka senang mengakses maklumat tersebut,” katanya.

Hudud: Umno hormati pendirian kaum lain, kata Soi Lek



MCA menafikan parti itu 'mengawal' Umno terutamanya dalam membuat keputusan tentang pelaksanaan hukum hudud di negara itu seperti yang didakwa oleh Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan baru-baru ini."Kalau Umno nak laksana hukum itu, sudah lama dilakukan tetapi Umno menghormati pendirian dan kepentingan bangsa lain," kata beliau pada sidang media  selepas perasmian Perhimpunan Beliau juga sedar bahawasanya "Umno tahu apa yang baik dan buruk dalam melaksanakan sesuatu perkara.
Agung MCA Ke-59 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, di Wisma MCA, di sini, hari ini.
Presidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata, kenyataan tersebut hanyalah pandangan tipikal Nasrudin dan beliau mengulangi ketegasannya supaya isu hudud tidak dipolitikkan."Saya rasa saya tidak perlu beritahu semua orang yang Barisan Nasional, yang didominasikan oleh Umno tahu apa yang wajar  untuk gabungan kesepakatan parti ini.
Jawapan ini ditujukan kepada Nasrudin yang mendesak  mendesak Presiden MCA itu memohon maaf kepada seluruh rakyat di negara ini kerana mengeluarkan kenyataan tidak berasas mengenai hudud.tapi sebenarnya menampakkan yang dia sebenarnya mengambil kesempatan dlm kenyataan beliau sebelum ini demi keuntungan politik pas
Nasrudin turut menyatakan kebimbangan kenyataan Soi Lek yang mengatakan bahawa pelaksanaan hudud akan menjejaskan 1.2 juta peluang pekerjaan di sektor perkhidmatan dan pelancongan serta boleh mencetuskan keresahan rakyat terhadap Islam.
Sementara itu, tambah Soi Lek, Pas hanya bercakap kosong tentang pelaksanaan hudud sedangkan beliau mengulas perkara itu berdasarkan fakta.
Katanya, sebagai pemimpin yang datang dari parti yang demokratik, perbezaan pandangan adalah perkara biasa.
Soi Lek menambah, beliau bertanggungjawab untuk memberikan penjelasan kepada penyokong parti itu tentang implikasi pelaksanaan hudud.
Ketika diminta mengulas kenyataan pihak pembangkang yang menegaskan hanya mereka yang arif tentang isu hudud sahaja yang layak bercakap tentang perkara itu, Soi Lek berkata,  tindakan itu adalah tidak demokratik.
"Sebagai pemimpin di sebuah negara yang demokratik, tidak ada sesiapa yang wajar memonopoli apa-apa isu dan sewajarnya kita sama-sama menyumbang untuk memberi penjelasan kepada rakyat," katanya.
Saya menghormati pandangan MCA kerana beliau faham massalah ini pada penyokong PAS tu jangan jadikan massalah parti di babitkan ke dalam Islam kerana hendak memancing undi dengan org Islam janji lain dgn org bukan islam janji lain ini satu budaya buruk yang boleh membawa perpecahan dalam Negara kita sedarlah bahawa Sukar
Sesuatu yang wajar diakui bahawa bukannya mudah untuk melaksanakan hudud di zaman kini, terutama di negara kita yang mempunyai persekitaran yang sangat berbeza dibanding hari-hari awal hudud dilaksanakan.
Dalam masyarakat seperti kita, melaksanakan hudud tanpa penelitian bagaikan memasang pintu istana untuk sebuah rumah buruk. Ia bukan menambahkan kecantikan, sebaliknya mungkin merobohkan rumah yang buruk itu dan merosakkan pintu yang cantik dan berharga itu.
Tokoh ilmuwan Muslim yang terkenal Dr Mohamed Salim el-Awa dalam bukunya Punishment in Islamic Law menyatakan bahawa dari penelitian beliau bahawa belum sempat dua kurun selepas kewafatan Nabi SAW hudud sudah tidak dilaksanakan dalam dunia Muslim.
Sejak zaman Abbasiyah lagi penekanan perlaksanaan hudud sudah tiada. Ini disebabkan kerangka masyarakat seperti mana waktu hudud dilaksana pada awal sudah lagi.
Dalam The Oxford Encyclopedia of the Islamic World, John L Esposito menyebut bahawa sekalipun hudud dijadikan undang-undang di beberapa negara tetapi tidak dilaksanakan, ini seperti di Libya dan Pakistan.
Sementara di Sudan dan Utara Nigeria hanya dilaksanakan beberap tahun selepas diperkenalkan, kemudian dihentikan. Pada zaman kini hanya Arab Saudi menjadi contoh dalam perlaksanaan hudud.
Ada pendapat menyebut bahawa penulisan para pengembara silam yang melawat pelbagai wilayah Islam tidak pernah melaporkan perlaksanaan hudud, ini seakan menunjukkan semacam ia terhenti. Sementara itu tokoh seperti Prof Tariq Ramadan dalam artikelnya “An International Call for Moratorium on Corporal Punishment” pula menyeru kepada moratorium (penangguhan) hudud disebabkan keadaan dunia yang berubah.
Demikian juga tokoh fikah yang terkenal as-Syeikh Mustafa al-Zarqa dalamFatawa Mustafa al-Zarq meminta agar hukuman rejam tidak dilaksanakan di zaman kini kerana itu akan menjadi fitnah kepada Islam.

Maka, mereka yang enggan menerima perlaksanaan hudud itu ada tiga golongan; pertama, mereka yang membenci hudud itu sendiri dan menganggapnya zalim dan buruk. Maka golongan ini rosak akidahnya.
Kedua, mereka yang tidak menolak hudud tetapi menolak tafsiran perincian hudud yang dibuat oleh pihak tertentu. Ini kerana nas-nas hudud dalam al-Quran dan hadis umum, perinciannya adalah ijtihad ataupun tafsiran para pengkaji.
Sebagai contoh, Prof Dr Hashim Kamali seorang sarjana Muslim yang terkenal telah menulis mengkritik enakmen hudud Kelantan dan Terengganu. Sesiapa yang berminat boleh membaca tulisan beliau ‘Hukuman Dalam Undang-Undang Islam: Suatu Penelitian Terhadap Hukum Hudud Kelantan dan Terengganu”.
Golongan ini tidak boleh dianggap mengkritik Islam sebaliknya mengkritik tafsiran pihak tertentu tentang hudud. Golongan ketiga, mereka tidak menolak hudud tetapi menyatakan keadaan hari ini ataupun masyarakat yang sedang ada tidak kondusif untuk dilaksanakan hudud.
Dalam erti kata lain, persekitaran yang membolehkan hudud itu berfungsi dengan adil tidak wujud. Maka hudud mestilah ditangguhkan sehingga suasana yang sesuai itu muncul. Ini seperti kita menyatakan haji itu wajib tetapi oleh kerana kewangan tidak cukup, ataupun perjalanan tidak aman, maka hendaklah ditangguhkan.
Jika hudud dilaksanakan juga ia tidak akan mencapai tujuan yang Allah kehendaki. Golongan ketiga tidak menolak hudud tetapi menyatakan bahawa dari segi maqasidnya ia tidak wajar dilaksanakan pada waktu ini sebelum suasana yang kondusif muncul.
Tujuan kenegaraan
Hakikatnya tujuan kenegaraan dalam Islam bukanlah untuk hudud. Tujuan kenegaraan lebih luas dari itu. Pemerintah menegak social justice ataupun keadilan masyarakat dalam segala aspek. Hudud hanyalah mekanisme dalam mengatasi jenayah tertentu. 

Bahkan perkataan ‘hudud Allah’ dalam al-Quran tidaklah merujuk kepada undang-undang jenayah sebaliknya dalam Surah al-Baqarah ayat 187 merujuk kepada hukum-hakam puasa, Surah al-Baqarah ayat 229-230 merujuk kepada hukum-hakam talak, Surah an-Nisa ayat 13 tentang harta pusaka, Surah al-Mujadilah ayat 4 tentang hukum zihar, Surah at-Talaq ayat 1 tentang edah talak.
Ertinya perkataan hudud dalam al-Quran secara peraturan Allah bukan hanya tertumpu kepada hukum jenayah sahaja.
Menjadikan politik tertumpu kepada hudud bukan satu kebijaksanaan. Tidak dari segi maqasid agama, tidak juga dari segi kepentingan politik. Tujuan politik jauh lebih luas dari hanya membincang cara memotong tangan pencuri.
Sebelum pencuri dipotong tangan, politik sepatutnya membincang bagaimana memastikan tiada alasan untuk sesiapa pun mencuri disebabkan keadilan dan kebajikan negara. Hendak dipastikan semua warga sama di hadapan undang-undang.
Tidak boleh ada pihak yang boleh bermaharajalela yang jika mereka didakwa, yang membawa kes pula akan dikenakan di bawah akta hasutan.
Jangan sampai rakyat yang mencuri di pasar raya dipotong tangan, tapi pembesar yang mencuri hutan balak negara dibiarkan.
Akhirnya, saya ingin memetik apa yang al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H) tentang politik dan keadilan dalam al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyasah al-Shar’iyyah:
“Berkata al-Shafi’i: Tiada siasah (politik) melainkan apa yang menepati syarak. Kata Ibn ‘Aqil: Siasah itu yang merupakan tindakan yang mana dengannya manusia lebih dekat kepada kebaikan dan jauh dari kerosakan, sekalipun ia tidak ditetapkan oleh Rasul dan diturunkan wahyu mengenainya.
“Jika engkau maksudkan dengan perkataanmu ‘Tiada siasah melainkan apa yang menepati syarak’ iaitu tidak menyanggahi apa yang syarak sebut, maka itu betul. Jika engkau maksudkan tiada siasah melainkan apa yang syarak sebut maka itu salah. Itu juga menyalahkan para sahabah.
“Apabila zahirnya tanda-tanda keadilan dan wajahnya memancar sinar dalam apa jalan sekalipun maka di situlah syariat Allah dan agama-Nya. Allah SWT lebih mengetahui, lebih bijaksana dan lebih adil untuk hanya membataskan jalan-jalan keadilan dan tanda-tanda serta alamat-alamatnya dengan sesuatu kemudian menafikan apa yang lebih jelas daripada itu, lebih kuat dalilnya, lebih nyata tandanya, lalu dia tidak menerima dan menilai kewujudannya dan menegakkan tuntutannya.
“Bahkan Allah SWT telah menjelaskan bahawa apa yang Dia syariatkan mengenai jalan-jalan (hukum agama) tujuannya untuk menegakkan keadilan dalam kalangan hamba-hamba-Nya dan membolehkan manusia menegakkan keadilan. Apa-apa saja jalan yang dapat menghasilkan keadilan dan kesaksamaan maka itu dari agama ini, dan ia tidak menyanggahinya.
Tidak mungkin untuk dikatakan bahawa siasah yang adil itu menyanggahi apa yang ungkapkan oleh syarak, sebaliknya ia menepatinya. Bahkan siasah yang adil itu satu juzuk dari syarak.
“Kita menamakannya siasah mengikut istilah mereka padahal sebenarnya ia adalah keadilan Allah dan rasul-Nya yang zahir menerusi tanda-tanda dan bukti-bukti tersebut.”
ULASAN Isu hudud dalam negara kita sering kali dipolitikkan atas pelbagai kepentingan. Umno dalam rekodnya tidak bersetuju cadangan hudud yang PAS bawa.
Ketidaksetujuan itu boleh ditafsirkan atas pelbagai alasan; ada yang munasabah dan ada yang tidak munasabah. Hari ini nampaknya Umno macam mula berubah.
PAS sejak dahulu menyebut tentang perlaksanaan hudud sehingga kelihatan pada mata umum PAS dan hudud bagaikan isi dan kulit. Seolah-olah matlamat utama kenegaraan PAS ialah menegakkan hudud.
Ini agak menarik, di kala kebanyakan gerakan Islam di seluruh dunia tidak lagi memperkatakan tentang undang-undang jenayah hudud, PAS masih.
Gerakan-gerakan Islam yang mendapat kerajaan di Mesir, HAMAS di Palestin, di Libya dan Tunisia meninggalkan tajuk hudud buat masa ini, tetapi PAS terus dengan slogannya