Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Jumaat, 25 April 2014

Mengarusperdanakan Institusi Pondok di Malaysia

Ijtimak pondok kejayaan besar
PENGUMUMAN Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak untuk memberi 50 tempat kepada pelajar dan guru pondok di institusi pengajian tinggi dengan pembiayaan sepenuhnya sewaktu merasmikan penutupan Ijtimak Pondok Malaysia semalam adalah berita cukup menggembirakan.  

Buat masa ini, ramai pelajar pondok yang melanjutkan pelajaran ke luar negara, seperti ke Pakistan, India, Mesir dan negara-negara Timur Tengah.

Namun, kerana pergolakan politik dan pelbagai masalah sosioekonomi di negara-negara tersebut, maka difikirkan lebih baik dan lebih selamat untuk pelajar-pelajar pondok yang berpotensi belajar di kolej atau universiti tempatan yang sesuai.

Hakikat bahawa Perdana Menteri sendiri hadir untuk membuat pengumuman ini adalah sangat signifikan. Ini adalah satu pengiktirafan kepada pondok sebagai institusi pendidikan yang mampu melahirkan pelajar yang cemerlang dan berpotensi.

Untuk melengkapi, Najib juga mengumumkan peluang kepada 50 guru agama yang berkelayakan untuk mengikuti latihan perguruan di Institut Pendidikan Perguruan di Kampus Pendidikan Islam, Bangi.

Guru-guru pondok yang terpilih juga akan dibiayai sepenuhnya oleh kerajaan.

Kesediaan kerajaan untuk membuka ruang lebih besar kepada pelajar dan guru pondok dengan sendirinya menyanggah persepsi bahawa institusi pondok dipinggirkan.

Malah, tema ucapan Najib yang bertajuk Mengarusperdanakan Institusi Pondok di Malaysia jelas memperlihat usaha dan komitmen kerajaan untuk mendorong transformasi pondok agar terus relevan dan berkekalan.
 
Anugerah Kasih YAB Perdana Menteri kepada 10 buah pondok seluruh negara adalah lanjutan kepada anugerah sama yang diberi kepada 11 pondok dua tahun lalu.

Beliau juga memberi anugerah kepada Pusat Pendidikan Al-Baraqah, Perak yang dinobatkan sebagai Pondok Progresif 2014. Turut diraikan adalah tiga pemenang Anugerah Warga Emas Contoh dan tiga pemenang Anugerah Pelajar Contoh.

Kehadiran lebih 1,500 orang dari seluruh negara, yang mana dua pertiga adalah warga pondok, adalah sambutan yang cukup mengujakan Yayasan Pembangunan Pondok Malaysia (YPPM) sebagai penganjur. Mereka tekun mengikuti dan berinteraksi dengan tok guru pondok, tokoh profesional dan ahli akademik yang turut membentang enam kertas kerja serta menjadi panelis diskusi.

Sambutan orang ramai terhadap ijtimak ini juga terbukti dengan penuhnya dewan di Kolej Universiti Insaniah semasa berlangsungnya Forum Perdana bertajuk Aku Terror Bukan Terroris.

Tiada ulasan: