Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 30 April 2014

Ronaldo catat rekod baru Liga Juara-Juara

Ronaldo menjaringkan golnya yang kedua dan yang ke-16 keseluruhannya dalam persaingan Liga Juara-Juara Eropah menentang Bayern Munich di peringkat separuh akhir pada Selasa, sekaligus mencatatkan rekod baru kejohanan mengatasi rekod yang dipegang oleh Lionel Messi sebelum ini.
CRISTIANO Ronaldo memecah rekod Lionel Messi dengan menjaringkan golnya yang ke-16 dalam Liga Juara-Juara Eropah iaitu yang terbanyak dalam satu musim.
Dia mencatat sejarah itu apabila meledakkan dua gol ketika menentang Bayern Munich di allianz Arena pada peringkat separuh akhir kedua, Selasa.
Ronaldo, 29, masih mampu menambah rekod tersebut dalam perlawanan akhir nanti menentang sama ada Chelsea atau Atletico Madrid.
Lionel Messi sebelum ini memegang rekod tersebut dengan menjaringkan 14 gol untuk Barcelona ketika musim 2011-12.
Sejak menyertai Madrid dari Manchester United pada 2009, penyerang antarabangsa Portugis itu telah menjaringkan 250 gol dalam 243 perlawanan.
Ronaldo juga merupakan salah seorang daripada tiga pemain sahaja dalam dunia yang telah menjaringkan 50 gol (Ronaldo 51 gol dalam 50 perlawanan) atau lebih untuk satu pasukan dalam sejarah kejohanan ini.
Dua lagi pemain ialah Raul (Real Madrid – 66 gol) dan Messi (Barcelona -67 gol).- MStar

Tiada ulasan: