Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 30 April 2014

Pendirian Umno kekal ''Hudud tidak adil jika hanya untuk orang Islam'' – Tun Mahathir ?

Dr Mahathir, tidak pernah sama sekali menolak hukum hudud seperti yang dituntut dalam agama, tetapi jika undang-undang itu mahu dilaksanakan, ia perlu menegakkan keadilan tanpa mengira sama ada kepada orang Islam atau bukan Islam.
“Saya berpegang kepada ajaran Islam. Dan surat saya kepada Nik Aziz berdasarkan Islam, bukan apa yang dikatakan sebagai sekular…
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir menegaskan, pendirian beliau untuk menolak cadangan Pas untuk melaksanakan undang-undang hudud di Kelantan pada 1993 masih tidak berubah kerana ia tidak menekankan prinsip keadilan sebenar seperti yang dianjurkan dalam al-Quran.
Dr Mahathir berkata, beliau tidak menolak hukum hudud seperti yang dituntut dalam agama, tetapi jika undang-undang itu mahu dilaksanakan, ia perlu menegakkan keadilan tanpa mengira sama ada kepada orang Islam atau bukan Islam.
“Saya berpegang kepada ajaran Islam. Dan surat saya kepada Nik Aziz berdasarkan Islam, bukan apa yang dikatakan sebagai sekular…
“Dalam hudud dan al-Quran, yang ditekankan adalah keadilan. Di Malaysia, kamu tidak akan dapat keadilan jika cuba menggunakan undang-undang hudud pada orang Islam dan bukan Islam pula dikecualikan,” katanya.
Menurut Dr Mahathir, beliau pada 1994 telah meyakinkan PAS untuk menggugurkan tuntutan untuk pelaksanaan hudud kerana ia tidak Islamik.
Ditanya punca kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak seolah-olah terbuka terhadap hasrat Pas membangkitkan semula cadangan melaksanakan hudud di Kelantan, Dr Mahathir berkata, ia mungkin ada kaitan dengan usaha meraih sokongan.
“Mereka fikir mungkin kerajaan memerlukan sokongan,” kata Mahathir kepada pemberita di Kuala Lumpur hari ini.
“Semasa masa saya, saya mengetuai kerajaan yang sangat kuat dengan majoriti dua pertiga (di Parlimen),” tambahnya.
[Berita lanjut menyusul]

Tiada ulasan: