Kesian... Negeri Kelantan tak pernah menerima bantuan dari kerajaan BN?? Tahun 2010 - 2.83 juta. Tahun 2011 - 2.86 juta. Zalim betul kerajaan BN...
Ni barulah betul namanya 'JANJI DICAPATI'
Ni barulah betul namanya 'JANJI DICAPATI'
Saban tahun setiap kali Laporan Ketua Audit Negara keluar maka akan bersorak sakan lah geng2 Pakatan Rakyat iaitu Pas , PKR dan DAP kerana mereka mendapat bekalan peluru yang cukup banyak melalui Laporan Audit Negara berkenaan untuk menembak kerajaan yang kononnya mempunyai banyak massaalah. Tahun lepas adalah tahun yang paling gemilang bagi mereka hingga menyebabkan seorang menteri kabinet terpaksa meletak jawatan walaupun beliau tidak ada kena mengena. Jika anda perhatikan pula tahun ini mereka kelihatan agak kurang ghairah untuk menembak BN menggunakan Laporan Ketua Audit Negara.
yang menjadi persoalan saya ialah Kenapa mereka tidak seperti tahun sebelumnya itu yang membuatkan kita tertanya2???
Setelah mentelaah satu persatu Laporan Ketua Audit Negara 2011 secara online, rupa-rupanya ada benda yang tak kena dengan mereka. Patutlah mereka tak berkokok banyak sangat dan mendiamkan diri seribu bahasa.
Memang banyak perkara yang tak betul dalam laporan berkenaan. Terutamanya sekali yang melibatkan Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan. Insyallah kita akan dedahkan satu persatu secara terperinci.....
Carian saya setakat ini mendapati laporan audit bagi negeri Kelantan yang paling teruk. Kalau kena cara ada pemimpin Pas Kelantan yang boleh hilang jawatan atau diheret SPRM.
Memang banyak perkara yang tak betul dalam laporan berkenaan. Terutamanya sekali yang melibatkan Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan.
Ditubuhkan pada 15 Disember 2005. KBCSB merupakan subsidiari Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Modal dibenarkan KBCSB adalah berjumlah RM1 juta dan modal berbayar berjumlah RM0.50 juta. KBCSB dimiliki 100% oleh PMBK dan telah mula beroperasi sepenuhnya pada 1 Mac 2007.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan Julai hingga Oktober 2011 mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KBCSB adalah kurang memuaskan. KBCSB mencatatkan kerugian terkumpul, defisit ekuiti pemegang saham dan liabiliti semasa bersih bagi tahun 2008 hingga 2010.
Kijang Kuari Sdn. Bhd. (KKSB)
Ditubuhkan pada 24 Disember 1976. KKSB merupakan subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).
Modal dibenarkan KKSB adalah berjumlah RM3 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.80 juta. PKINK mempunyai 49% pegangan ekuiti dalam KKSB dan 48% melalui Kelkon Sdn. Bhd.(KSB) iaitu syarikat subsidiari milik PKINK.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011 mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KKSB adalah kurang memuaskan.
Dari segi tadbir urus korporat, pembayaran dividen belum dibuat kepada pemegang saham iaitu PKINK dan KSB bagi tahun 2008. PKINK juga masih tidak menerima dividen bagi tahun 2010.
Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
Sebuah projek usaha sama dengan sebuah syarikat swasta. Kertas Cadangan projek ini telah dikemukakan oleh Syarikat pada bulan April 2001 dan telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 19 Jun 2002. Perjanjian Projek telah ditandatangani pada bulan Julai 2003.
Kemajuan projek tidak mengikut Jadual Pelaksanaan.
Pindah milik tanah dibuat kepada Syarikat dan sebahagian tanah dicagarkan kepada bank.
Bon jaminan pelaksanaan tidak diserahkan oleh Syarikat.
Perancangan yang bergantung sepenuhnya kepada Syarikat serta tiada kajian terperinci dan penilaian projek.
PEMBANGUNAN LADANG RAKYAT NEGERI KELANTAN
Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan (Perbadanan) telah ditubuhkan pada 27 April 2006 melalui Enakmen No. 2, Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011 mendapati Program Ladang Rakyat yang dilaksanakan adalah kurang memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan dan kegagalan Ladang Rakyat yang diusahakan sendiri oleh Perbadanan.
Peserta berpenempatan tidak diambil bekerja.
Kebanyakan pekerja di Ladang Rakyat adalah warga asing.
Hasil sewaan/pajakan tanah ladang adalah rendah berbanding dengan hasil perladangan.
Pengeluaran wang Akaun Amanah Peserta Program tidak mengikut Arahan Amanah.
Pertikaian pemilikan tanah Kerajaan.
Dalam Laporan Audit terhadap kerja-kerja penyengaraan jalan-jalan negeri pula menyatakan kerja tersebut gagal dan tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti yang dijelaskan dalam
Rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan.
Kualiti kerja penurapan kurang memuaskan.
Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
Semakan Audit mendapati prestasi perbelanjaan penyenggaraan jalan oleh JKR
dalam tempoh 3 tahun adalah antara 91.6% hingga 96.8%.
Dalam tempoh 2009 hingga 2011 Kerajaan Negeri hanya memperuntukkan sebanyak RM111.32 juta sedangkan peruntukkan yang diterima dari kerajaan persekutuan adalah RM259.73 juta untuk penyenggaraan Jalan Negeri kepada JKR, PTJ dan PBT.
DAN DISINI DISERTAKAN SERBA SEDIKIT LAGI MAKLUMAT YANG BERBENTUK POINT2 TERTENTU UNTUK MELIHAT YANG TERPERINCI KLICK DISINI
BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI NEGERI
1. PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI
- Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
1.1. Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan adalah sebuah
projek usaha sama di antara Kerajaan Negeri dan sebuah syarikat swasta. Kertas Cadangan
projek ini telah dikemukakan oleh Syarikat pada bulan April 2001 dan telah diluluskan oleh
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 19 Jun 2002. Perjanjian Projek telah ditandatangani
pada bulan Julai 2003. Antara kandungan perjanjian ialah Kerajaan Negeri bersetuju
memberi lebih kurang 1,000 ekar tanah kepada Syarikat dan sebagai balasan Syarikat akan
memberi sumbangan dalam bentuk kewangan dan pembangunan fizikal kepada Kerajaan
yang bernilai lebih RM350 juta. Sehingga bulan November 2011, pihak Kerajaan telah
menyerahkan tanah seluas 716.8 ekar kepada Syarikat.
1.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati pengurusan Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
adalah tidak memuaskan. Antara kelemahan yang ditemui adalah seperti berikut:
1.2.1. Syarikat gagal memberikan sumbangan kepada Kerajaan seperti mana dalam
perjanjian.
1.2.2. Kemajuan projek tidak mengikut Jadual Pelaksanaan.
1.2.3. Pindah milik tanah dibuat kepada Syarikat dan sebahagian tanah dicagarkan
kepada bank.
1.2.4. Bon jaminan pelaksanaan tidak diserahkan oleh Syarikat.
1.2.5. Perancangan yang bergantung sepenuhnya kepada Syarikat serta tiada kajian
terperinci dan penilaian projek.
1.3. Sehubungan dengan itu, pihak Audit mengesyorkan beberapa perkara seperti berikut:
1.3.1. Membuat penilaian terhadap sumbangan Syarikat kepada Kerajaan Negeri.
Penilaian hendaklah berdasarkan nilaian tanah semasa dan kemudahan-kemudahan yang
disediakan oleh pihak Syarikat.
1.3.2. Setiap projek usaha sama perlu dikaji dengan teliti oleh pakar dan melantik Agensi
Kerajaan Negeri untuk mengurus dan memantau pelaksanaan projek.
INTISARI LAPORANxii
1.3.3. Pihak UPEN perlu mengambil tindakan segera agar Syarikat menyerahkan bon
jaminan pelaksanaan sebagaimana dalam perjanjian.
1.3.4. Pihak Kerajaan perlu meneliti setiap terma dalam perjanjian usaha sama dengan
terperinci supaya kepentingan Kerajaan dan rakyat terjamin.
2. JABATAN KERJA RAYA
- Program Penyenggaraan Jalan Negeri
2.1. Jabatan Kerja Raya (JKR) bertanggungjawab merancang, melaksana dan memantau
kerja penyenggaraan Jalan Negeri bagi memastikan jalan yang digunakan berada dalam
keadaan baik dan selamat. Pada tahun 2009 hingga 2011, Kerajaan Negeri telah menerima
sejumlah RM259.73 juta pemberian tahunan penyenggaraan Jalan Negeri daripada
Kerajaan Persekutuan berdasarkan Perkara 109(1)(b) Perlembagaan Persekutuan. Daripada
jumlah tersebut, sejumlah RM107.41 juta telah diperuntukkan kepada JKR di bawah
Program Penyenggaraan Jalan-jalan Negeri dan sejumlah RM101.31 juta atau 94.3% telah
dibelanjakan dalam tempoh tersebut.
2.2. Pengauditan yang dijalankan pada bulan September hingga Disember 2011 di
Bahagian Jalan Ibu Pejabat JKR Negeri dan 3 Jajahan iaitu Pasir Puteh, Kuala Krai dan Kota
Bharu mendapati secara keseluruhannya pelaksanaan kerja penyenggaraan Jalan Negeri
adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti berikut:
2.2.1. Sebanyak 14 daripada 36 rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan bagi
tahun 2011.
2.2.2. Kualiti kerja penurapan tidak memuaskan.
2.2.3. Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
2.2.4. Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
2.2.5. Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
2.2.6. Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
2.3. Bagi menambah baik pengurusan penyenggaraan jalan raya negeri, adalah disyorkan
supaya Bahagian Jalan JKR Negeri mengambil tindakan terhadap perkara-perkara berikut:
2.3.1. Melaksanakan rancangan membaru muka jalan sebagaimana yang dirancang
supaya jalan yang dikenal pasti rosak dapat disenggarakan.
2.3.2. Jabatan juga hendaklah membuat pengawasan terhadap kerja yang dilakukan oleh
pihak kontraktor bagi memastikan kaedah pelaksanaan kerja penyenggaraan dipatuhi. xiii
2.3.3. Rekod maklumat penyenggaraan jalan negeri hendaklah disediakan bagi tujuan
memudahkan perancangan dan pemantauan.
2.3.4. Memperkemaskan sistem pengurusan aset dan inventori perabot jalan dengan
penggunaan kod pemasangan pada setiap papan tanda termasuk kedudukan, tarikh
pemasangan, tempoh jaminan dan sebagainya.
2.3.5. Jabatan hendaklah memastikan peruntukan Kumpulan Wang Amanah
Penyenggaraan Jalan Negeri digunakan sebagaimana Arahan Amanah.
3. PEJABAT TANAH DAN JAJAHAN BACHOK
PEJABAT TANAH DAN JAJAHAN PASIR PUTEH
- Pengurusan Hasil Cukai Tanah
3.1. Pejabat Tanah dan Jajahan (PTJ) Bachok dan PTJ Pasir Puteh bertanggungjawab
terhadap pengurusan hasil cukai tanah di jajahan masing-masing. Sehingga Oktober 2011,
bilangan hak milik yang dikenakan cukai di PTJ Bachok sebanyak 71,670 melibatkan hasil
cukai sejumlah RM0.78 juta. PTJ Pasir Puteh pula mempunyai 66,898 hak milik dan hasil
cukai sejumlah RM1.53 juta.
3.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan Ogos hingga November 2011 mendapati
pengurusan hasil cukai tanah kurang memuaskan. Terdapat beberapa kelemahan seperti
berikut:
3.2.1. Sebanyak 18,829 hak milik di PTJ Bachok mempunyai tunggakan antara satu
hingga 41 tahun berjumlah RM3.55 juta iaitu cukai tanah sejumlah RM1.87 juta dan denda
sejumlah RM1.68 juta. Bagi PTJ Pasir Puteh, sebanyak 16,250 hak milik tertunggak antara
satu hingga 42 tahun melibatkan sejumlah RM 3.32 juta yang terdiri daripada cukai tanah
RM1.16 juta dan denda RM2.16 juta.
3.2.2. Terdapat 2 hak milik di PTJ Bachok telah terlewat dibuat pelarasan cukai tanah
sehingga 16 tahun melibatkan tunggakan sejumlah RM0.95 juta.
3.2.3. Wujud perbezaan data antara SPTB dan SPHT bagi kedua-dua PTJ.
3.2.4. Terdapat 44 hak milik di PTJ Pasir Puteh dikenakan cukai bertindih dan wujud hak
milik sambungan di PTJ Bachok dikenakan cukai dua kali.
3.2.5. Bil cukai dan surat peringatan tidak dihantar terutamanya kepada semua pemilik
yang mempunyai tunggakan.
3.3. Bagi memastikan pengurusan hasil cukai tanah dijalankan dengan cekap, teratur dan
berkesan, adalah disyorkan supaya PTJ mengambil langkah-langkah berikut: xiv
3.3.1. Pembersihan data dilakukan secara kerap dan berterusan untuk memastikan data
dalam sistem adalah tepat, selari dan terkini.
3.3.2. Memantau laporan hasil bulanan dan tahunan yang disediakan bagi mengetahui
kedudukan tunggakan cukai tanah, jumlah kutipan semasa dan sebagainya serta menilai
prestasi Unit Hasil.
3.3.3. Menubuhkan pasukan task force untuk mengemaskinikan maklumat pemilik tanah
dan Daftar Hasil Tahunan.
3.3.4. Pelarasan cukai tanah dibuat segera mengikut arahan yang ditetapkan terhadap
semua hak milik yang terlibat.
3.3.5. Usaha mengurangkan tunggakan cukai tanah perlu dipertingkatkan dengan kaedah
yang lebih berkesan dan perlu ada jalan penyelesaian terhadap tunggakan yang tinggi dan
lama.
3.3.6. Mengambil tindakan terhadap pemilik tanah yang mampu tetapi enggan
menjelaskan cukai tanah. Pengeluaran Notis 6A perlu dibuat dan Notis 8A dikeluarkan
sekiranya mereka masih ingkar menjelaskan bayaran dalam tempoh yang ditetapkan.
4. MAJLIS PERBANDARAN KOTA BHARU BANDAR RAYA ISLAM
MAJLIS DAERAH TUMPAT
- Pengurusan Kemudahan Awam
4.1. Kemudahan awam merupakan kemudahan tempat, kawasan, bangunan atau
prasarana yang penggunaannya dikongsi oleh masyarakat setempat untuk melakukan
aktiviti sosial. Secara umumnya, kemudahan awam di bawah pentadbiran Majlis terbahagi
kepada 3 kategori utama iaitu kemudahan pengurusan kejiranan, kemudahan rekreasi dan
riadah serta kemudahan prasarana. Bagi tahun 2009 hingga 2011, Majlis Perbandaran Kota
Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dan Majlis Daerah Tumpat (MDT) masing-masing
memperuntukkan sejumlah RM0.4 juta dan RM0.17 juta bagi kerja-kerja menguruskan
kemudahan awam. Daripada jumlah tersebut, sejumlah RM0.20 juta atau 49.5% telah
dibelanjakan oleh MPKB-BRI dan RM0.05 juta atau 30.7% telah dibelanjakan oleh MDT.
4.2. Pengauditan yang dijalankan pada bulan Ogos hingga November 2011 mendapati
pada umumnya pengurusan kemudahan awam adalah kurang memuaskan kerana terdapat
beberapa kelemahan seperti berikut:
4.2.1. Sebanyak 20 daripada 60 kemudahan awam tidak disenggarakan dengan
sewajarnya di MPKB-BRI dan sebanyak 5 daripada 17 kemudahan awam tidak
disenggarakan dengan baik di MDT. Antara kemudahan awam yang rosak adalah alat
permainan di taman permainan kanak-kanak, gelanggang, tandas awam dan kolam renang.xv
4.2.2. Empat taman permainan di bawah pentadbiran MPKB-BRI telah dibina garaj
kenderaan, stor dan lain-lain oleh penduduk taman kerana kurang pemantauan.
4.2.3. Analisis Audit mengenai kepuasan pelanggan terhadap 3 aspek pengurusan
kemudahan awam mendapati secara keseluruhannya sebanyak 62.2% dan 47.6%
responden tidak berpuas hati dengan pengurusan kemudahan awam yang dikendalikan oleh
pihak MPKB-BRI dan MDT.
4.3. Bagi menambah baik pengurusan kemudahan awam di bawah kawasan pentadbiran
Majlis, adalah disyorkan supaya Majlis mengambil langkah-langkah berikut:
4.3.1. Menyediakan rancangan pembaikan kemudahan awam secara berkala.
4.3.2. Kerja penyenggaraan taman perumahan hendaklah diswastakan dan dipantau
dengan lebih rapi dari semasa ke semasa.
4.3.3. Meningkatkan rondaan dan mengambil tindakan terhadap aktiviti yang bertentangan
Undang-undang Kecil Taman Majlis Perbandaran Kota Bharu 1986 di atas tanah lapang dan
kawasan permainan kanak-kanak di seluruh kawasan pentadbiran Majlis.
4.3.4. Mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan aduan awam dan membaiki
kemudahan awam yang rosak.
5. PERBADANAN PEMBANGUNAN LADANG RAKYAT NEGERI KELANTAN
- Program Ladang Rakyat
5.1. Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan (Perbadanan) telah
ditubuhkan pada 27 April 2006 melalui Enakmen No. 2, Perbadanan Pembangunan Ladang
Rakyat Negeri Kelantan. Antara fungsi Perbadanan ialah membangunkan Program Ladang
Rakyat bagi tujuan meningkatkan sosioekonomi Negeri dan taraf hidup penduduk Negeri
Kelantan. Matlamat Perbadanan ialah mengurangkan kadar kemiskinan rakyat Negeri
Kelantan melalui sektor perladangan dan mengurangkan kadar penerokaan haram tanah
Kerajaan. Untuk melaksanakan Program ini, 19 kawasan tanah Kerajaan seluas 81,095 ekar
di Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah telah diluluskan oleh pihak
Kerajaan untuk dibangunkan sebagai kawasan Ladang Rakyat dengan tanaman kelapa
sawit. Daripada 19 kawasan tersebut, 2 kawasan dirancang untuk dilaksanakan sendiri oleh
Perbadanan dan 17 kawasan lagi akan dilaksanakan oleh syarikat yang dilantik oleh
Perbadanan dengan dikenakan sewaan atau pajakan.
5.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati Program Ladang Rakyat yang dilaksanakan adalah kurang memuaskan kerana
terdapat beberapa kelemahan seperti berikut:
5.2.1. Kegagalan Ladang Rakyat yang diusahakan sendiri oleh Perbadanan. xvi
5.2.2. Peserta berpenempatan tidak diambil bekerja.
5.2.3. Kebanyakan pekerja di Ladang Rakyat adalah warga asing.
5.2.4. Hasil sewaan/pajakan tanah ladang adalah rendah berbanding dengan hasil
perladangan.
5.2.5. Pengeluaran wang Akaun Amanah Peserta Program tidak mengikut Arahan Amanah.
5.2.6. Pertikaian pemilikan tanah Kerajaan.
5.3. Adalah disyorkan Perbadanan mengambil langkah berikut bagi tujuan
penambahbaikan bagi mencapai objektif dan matlamat Perbadanan yang ditetapkan:
5.3.1. Merancang pembangunan ladang dengan teliti bagi memastikan kejayaan Ladang
Rakyat yang diusahakan sendiri memandangkan harga minyak sawit mentah di pasaran
yang tinggi.
5.3.2. Menetapkan kuota pengambilan penduduk tempatan sebagai pekerja ladang dalam
perjanjian pembangunan ladang antara Perbadanan dengan syarikat.
5.3.3. Pembangunan Ladang Rakyat dijalankan secara usaha sama dengan syarikat
supaya memberi pulangan hasil yang lebih tinggi berbanding dengan sewaan/pajakan tanah
yang dilaksanakan sekarang.
5.3.4. Penggunaan Akaun Amanah Peserta perlu mengikut Arahan Amanah bagi
mengelakkan sebarang risiko dan salah guna akaun tersebut.
5.3.5. Proses kelulusan pemberimilikan tanah perlu dirancang dengan teliti bagi
mengelakkan berlakunya pertikaian pemilikan tanah dengan pihak lain agar pembangunan
ladang dapat dilaksanakan secara cekap dan teratur. xvii
BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI
6. PERBADANAN MENTERI BESAR KELANTAN
- Kelantan Biotech Corporation Sdn. Bhd.
6.1. Kelantan Biotech Corporation Sdn. Bhd. (KBCSB) ditubuhkan pada 15 Disember
2005. KBCSB merupakan subsidiari Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Modal
dibenarkan KBCSB adalah berjumlah RM1 juta dan modal berbayar berjumlah RM0.50 juta.
KBCSB dimiliki 100% oleh PMBK dan telah mula beroperasi sepenuhnya pada 1 Mac 2007.
Objektif utama KBCSB adalah merancang dan melaksanakan program perkembangan dan
pertumbuhan industri bioteknologi melalui penglibatan sektor swasta serta meningkatkan
pendapatan rakyat khususnya golongan petani dan penduduk luar bandar dengan
menggunakan kaedah bioteknologi terkini. Aktiviti utama KBCSB adalah jualan anak benih
pisang yang dihasilkan melalui teknologi kultur tisu serta pengeluaran dan jualan produk
penjagaan diri dan kesihatan berasaskan minyak kelapa dara [Virgin Coconut Oil (VCO)]
dengan jenama Nutrifera.
6.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan Julai hingga Oktober 2011 mendapati
secara keseluruhannya, pengurusan KBCSB adalah kurang memuaskan. KBCSB
mencatatkan kerugian terkumpul, defisit ekuiti pemegang saham dan liabiliti semasa bersih
bagi tahun 2008 hingga 2010. Bagaimanapun, analisis nisbah kewangan menunjukkan trend
peningkatan bagi tempoh 2008 hingga 2010. Antara kelemahan dalam pengurusan aktiviti
adalah seperti pengeluaran anak benih pisang tidak mencapai kapasiti makmal.
6.3. Memandangkan potensi pertumbuhan industri bioteknologi yang amat besar, adalah
disyorkan KBCSB mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan
mempertingkatkan prestasi syarikat:
6.3.1. Meningkatkan pengeluaran anak benih pisang bagi memenuhi permintaan pasaran
dan menjana pendapatan kepada syarikat.
6.3.2. Mempergiatkan usaha dalam penghasilan dan mengkomersialkan produk dan
perkhidmatan industri bioteknologi yang berkualiti.
6.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.
xviii
7. PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD NEGERI KELANTAN
- Binaraya PKINK Sdn. Bhd.
7.1. Binaraya PKINK Sdn. Bhd. (BPSB) ditubuhkan pada 22 Jun 1981. BPSB merupakan
subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Modal dibenarkan BPSB
adalah berjumlah RM5 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.26 juta. Permodalan
Kelantan Berhad (PKB) iaitu sebuah anak syarikat milik penuh PKINK mempunyai 51%
pegangan ekuiti dan PKINK memiliki 38% pegangan ekuiti dalam BPSB. Aktiviti utama BPSB
adalah pembangunan serta pembinaan perumahan dan ejen pemasaran. Antara objektif
BPSB adalah untuk menyediakan ruang kediaman, pejabat dan perkedaian yang berkualiti
untuk agensi Kerajaan, swasta dan orang awam. Selain itu, BPSB juga ingin mewujudkan
suasana persekitaran yang terancang melalui pelan susun atur yang disediakan,
meningkatkan kualiti pengurusan dan perkhidmatan organisasi serta mencapai tahap
pulangan yang terbaik kepada syarikat dan pemegang saham melalui pembahagian dividen.
7.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati secara keseluruhannya, pengurusan BPSB adalah memuaskan. Keuntungan
sebelum cukai BPSB semakin meningkat dari tahun 2008 hingga 2010. Analisis pulangan
atas aset dan pulangan atas ekuiti juga menunjukkan peningkatan bagi tahun 2010
berbanding tahun 2008 dan 2009. Prestasi jualan rumah yang dibina juga adalah
memuaskan. Bagaimanapun, terdapat kelemahan dalam pelaksanaan pembinaan
perumahan iaitu projek gagal disiapkan mengikut tempoh yang ditetapkan. Dari segi tadbir
urus korporat, PKINK dan PKB sebagai pemegang saham telah mendapat pulangan
daripada pelaburan dalam BPSB menerusi penerimaan dividen pada kadar melebihi 10%
bagi tahun 2008 hingga 2010.
7.3. Memandangkan pembangunan perumahan memerlukan pelaburan modal yang
besar, adalah disyorkan BPSB mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan
mempertingkatkan prestasi syarikat:
7.3.1. Memastikan perancangan dan pelaksanaan projek pembangunan dibuat dengan
teliti dan teratur bagi menjana pendapatan kepada syarikat dan memenuhi permintaan
pembeli.
7.3.2. Menilai prestasi pelaksanaan kerja kontraktor dengan teliti supaya kontraktor yang
dipilih berupaya menyiapkan projek dalam tempoh yang ditetapkan.
7.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.
xix
8. PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD NEGERI KELANTAN
- Kijang Kuari Sdn. Bhd.
8.1. Kijang Kuari Sdn. Bhd. (KKSB) ditubuhkan pada 24 Disember 1976. KKSB
merupakan subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Modal
dibenarkan KKSB adalah berjumlah RM3 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.80 juta.
PKINK mempunyai 49% pegangan ekuiti dalam KKSB dan 48% melalui Kelkon Sdn. Bhd.
(KSB) iaitu syarikat subsidiari milik PKINK. Aktiviti utama KKSB adalah menjalankan operasi
kuari, menjual batu-batan hasil keluaran kuari, pengangkutan lori dan pembinaan jalan.
KKSB adalah peneraju industri kuari yang mempunyai Standard ISO 9001:2008 di dalam
operasi kuari dan pengeluaran premix. Antara objektif utama KKSB adalah menggalakkan
penyertaan bumiputera dalam industri kuari dan pembinaan jalan dan membantu kontraktor
bumiputera dalam sektor pembinaan dengan membekalkan aggregate yang berkualiti dan
secukupnya.
8.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KKSB adalah kurang memuaskan. KKSB
mengalami kerugian bersih pada tahun 2009 tetapi berjaya mencatatkan keuntungan bersih
bagi tahun 2008 dan 2010. Nisbah kewangan turut menunjukkan peningkatan bagi tahun
2010. Bagaimanapun, terdapat kelemahan dalam pengurusan aktiviti seperti pengeluaran
produk aggregate tidak mencapai tahap kapasiti mesin dan kontrak membaru muka jalan
gagal dilaksanakan. Dari segi tadbir urus korporat, pembayaran dividen belum dibuat kepada
pemegang saham iaitu PKINK dan KSB bagi tahun 2008. PKINK juga masih tidak menerima
dividen bagi tahun 2010. Bagaimanapun, kadar dividen yang diisytiharkan iaitu 10% bagi
tahun 2008 dan 15% bagi tahun 2010 adalah baik.
8.3. Memandangka
8.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.n KKSB merupakan peneraju industri kuari, adalah disyorkan KKSB
mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan mempertingkatkan prestasi
syarikat:
8.3.1. Meningkatkan pengeluaran produk aggregate supaya mesin digunakan secara
optimum bagi menjana pendapatan kepada syarikat.
8.3.2. Memastikan kerja membaru muka jalan dilaksanakan mengikut kontrak bagi
memenuhi obligasi serta menjana pendapatan kepada syarikat.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan Julai hingga Oktober 2011 mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KBCSB adalah kurang memuaskan. KBCSB mencatatkan kerugian terkumpul, defisit ekuiti pemegang saham dan liabiliti semasa bersih bagi tahun 2008 hingga 2010.
Kijang Kuari Sdn. Bhd. (KKSB)
Ditubuhkan pada 24 Disember 1976. KKSB merupakan subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK).
Modal dibenarkan KKSB adalah berjumlah RM3 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.80 juta. PKINK mempunyai 49% pegangan ekuiti dalam KKSB dan 48% melalui Kelkon Sdn. Bhd.(KSB) iaitu syarikat subsidiari milik PKINK.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011 mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KKSB adalah kurang memuaskan.
Dari segi tadbir urus korporat, pembayaran dividen belum dibuat kepada pemegang saham iaitu PKINK dan KSB bagi tahun 2008. PKINK juga masih tidak menerima dividen bagi tahun 2010.
Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
Sebuah projek usaha sama dengan sebuah syarikat swasta. Kertas Cadangan projek ini telah dikemukakan oleh Syarikat pada bulan April 2001 dan telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 19 Jun 2002. Perjanjian Projek telah ditandatangani pada bulan Julai 2003.
Kemajuan projek tidak mengikut Jadual Pelaksanaan.
Pindah milik tanah dibuat kepada Syarikat dan sebahagian tanah dicagarkan kepada bank.
Bon jaminan pelaksanaan tidak diserahkan oleh Syarikat.
Perancangan yang bergantung sepenuhnya kepada Syarikat serta tiada kajian terperinci dan penilaian projek.
PEMBANGUNAN LADANG RAKYAT NEGERI KELANTAN
Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan (Perbadanan) telah ditubuhkan pada 27 April 2006 melalui Enakmen No. 2, Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011 mendapati Program Ladang Rakyat yang dilaksanakan adalah kurang memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan dan kegagalan Ladang Rakyat yang diusahakan sendiri oleh Perbadanan.
Peserta berpenempatan tidak diambil bekerja.
Kebanyakan pekerja di Ladang Rakyat adalah warga asing.
Hasil sewaan/pajakan tanah ladang adalah rendah berbanding dengan hasil perladangan.
Pengeluaran wang Akaun Amanah Peserta Program tidak mengikut Arahan Amanah.
Pertikaian pemilikan tanah Kerajaan.
Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011 mendapati Program Ladang Rakyat yang dilaksanakan adalah kurang memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan dan kegagalan Ladang Rakyat yang diusahakan sendiri oleh Perbadanan.
Peserta berpenempatan tidak diambil bekerja.
Kebanyakan pekerja di Ladang Rakyat adalah warga asing.
Hasil sewaan/pajakan tanah ladang adalah rendah berbanding dengan hasil perladangan.
Pengeluaran wang Akaun Amanah Peserta Program tidak mengikut Arahan Amanah.
Pertikaian pemilikan tanah Kerajaan.
Dalam Laporan Audit terhadap kerja-kerja penyengaraan jalan-jalan negeri pula menyatakan kerja tersebut gagal dan tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti yang dijelaskan dalam
Rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan.
Kualiti kerja penurapan kurang memuaskan.
Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
Semakan Audit mendapati prestasi perbelanjaan penyenggaraan jalan oleh JKR
dalam tempoh 3 tahun adalah antara 91.6% hingga 96.8%.
Dalam tempoh 2009 hingga 2011 Kerajaan Negeri hanya memperuntukkan sebanyak RM111.32 juta sedangkan peruntukkan yang diterima dari kerajaan persekutuan adalah RM259.73 juta untuk penyenggaraan Jalan Negeri kepada JKR, PTJ dan PBT.
DAN DISINI DISERTAKAN SERBA SEDIKIT LAGI MAKLUMAT YANG BERBENTUK POINT2 TERTENTU UNTUK MELIHAT YANG TERPERINCI KLICK DISINI
BAHAGIAN I – AKTIVITI JABATAN/AGENSI NEGERI
1. PEJABAT SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI
- Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
1.1. Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan adalah sebuah
projek usaha sama di antara Kerajaan Negeri dan sebuah syarikat swasta. Kertas Cadangan
projek ini telah dikemukakan oleh Syarikat pada bulan April 2001 dan telah diluluskan oleh
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri pada 19 Jun 2002. Perjanjian Projek telah ditandatangani
pada bulan Julai 2003. Antara kandungan perjanjian ialah Kerajaan Negeri bersetuju
memberi lebih kurang 1,000 ekar tanah kepada Syarikat dan sebagai balasan Syarikat akan
memberi sumbangan dalam bentuk kewangan dan pembangunan fizikal kepada Kerajaan
yang bernilai lebih RM350 juta. Sehingga bulan November 2011, pihak Kerajaan telah
menyerahkan tanah seluas 716.8 ekar kepada Syarikat.
1.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati pengurusan Projek Pembangunan Dan Pengindahan Tebing Sungai Kelantan
adalah tidak memuaskan. Antara kelemahan yang ditemui adalah seperti berikut:
1.2.1. Syarikat gagal memberikan sumbangan kepada Kerajaan seperti mana dalam
perjanjian.
1.2.2. Kemajuan projek tidak mengikut Jadual Pelaksanaan.
1.2.3. Pindah milik tanah dibuat kepada Syarikat dan sebahagian tanah dicagarkan
kepada bank.
1.2.4. Bon jaminan pelaksanaan tidak diserahkan oleh Syarikat.
1.2.5. Perancangan yang bergantung sepenuhnya kepada Syarikat serta tiada kajian
terperinci dan penilaian projek.
1.3. Sehubungan dengan itu, pihak Audit mengesyorkan beberapa perkara seperti berikut:
1.3.1. Membuat penilaian terhadap sumbangan Syarikat kepada Kerajaan Negeri.
Penilaian hendaklah berdasarkan nilaian tanah semasa dan kemudahan-kemudahan yang
disediakan oleh pihak Syarikat.
1.3.2. Setiap projek usaha sama perlu dikaji dengan teliti oleh pakar dan melantik Agensi
Kerajaan Negeri untuk mengurus dan memantau pelaksanaan projek.
INTISARI LAPORANxii
1.3.3. Pihak UPEN perlu mengambil tindakan segera agar Syarikat menyerahkan bon
jaminan pelaksanaan sebagaimana dalam perjanjian.
1.3.4. Pihak Kerajaan perlu meneliti setiap terma dalam perjanjian usaha sama dengan
terperinci supaya kepentingan Kerajaan dan rakyat terjamin.
2. JABATAN KERJA RAYA
- Program Penyenggaraan Jalan Negeri
2.1. Jabatan Kerja Raya (JKR) bertanggungjawab merancang, melaksana dan memantau
kerja penyenggaraan Jalan Negeri bagi memastikan jalan yang digunakan berada dalam
keadaan baik dan selamat. Pada tahun 2009 hingga 2011, Kerajaan Negeri telah menerima
sejumlah RM259.73 juta pemberian tahunan penyenggaraan Jalan Negeri daripada
Kerajaan Persekutuan berdasarkan Perkara 109(1)(b) Perlembagaan Persekutuan. Daripada
jumlah tersebut, sejumlah RM107.41 juta telah diperuntukkan kepada JKR di bawah
Program Penyenggaraan Jalan-jalan Negeri dan sejumlah RM101.31 juta atau 94.3% telah
dibelanjakan dalam tempoh tersebut.
2.2. Pengauditan yang dijalankan pada bulan September hingga Disember 2011 di
Bahagian Jalan Ibu Pejabat JKR Negeri dan 3 Jajahan iaitu Pasir Puteh, Kuala Krai dan Kota
Bharu mendapati secara keseluruhannya pelaksanaan kerja penyenggaraan Jalan Negeri
adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti berikut:
2.2.1. Sebanyak 14 daripada 36 rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan bagi
tahun 2011.
2.2.2. Kualiti kerja penurapan tidak memuaskan.
2.2.3. Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
2.2.4. Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
2.2.5. Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
2.2.6. Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
2.3. Bagi menambah baik pengurusan penyenggaraan jalan raya negeri, adalah disyorkan
supaya Bahagian Jalan JKR Negeri mengambil tindakan terhadap perkara-perkara berikut:
2.3.1. Melaksanakan rancangan membaru muka jalan sebagaimana yang dirancang
supaya jalan yang dikenal pasti rosak dapat disenggarakan.
2.3.2. Jabatan juga hendaklah membuat pengawasan terhadap kerja yang dilakukan oleh
pihak kontraktor bagi memastikan kaedah pelaksanaan kerja penyenggaraan dipatuhi. xiii
2.3.3. Rekod maklumat penyenggaraan jalan negeri hendaklah disediakan bagi tujuan
memudahkan perancangan dan pemantauan.
2.3.4. Memperkemaskan sistem pengurusan aset dan inventori perabot jalan dengan
penggunaan kod pemasangan pada setiap papan tanda termasuk kedudukan, tarikh
pemasangan, tempoh jaminan dan sebagainya.
2.3.5. Jabatan hendaklah memastikan peruntukan Kumpulan Wang Amanah
Penyenggaraan Jalan Negeri digunakan sebagaimana Arahan Amanah.
3. PEJABAT TANAH DAN JAJAHAN BACHOK
PEJABAT TANAH DAN JAJAHAN PASIR PUTEH
- Pengurusan Hasil Cukai Tanah
3.1. Pejabat Tanah dan Jajahan (PTJ) Bachok dan PTJ Pasir Puteh bertanggungjawab
terhadap pengurusan hasil cukai tanah di jajahan masing-masing. Sehingga Oktober 2011,
bilangan hak milik yang dikenakan cukai di PTJ Bachok sebanyak 71,670 melibatkan hasil
cukai sejumlah RM0.78 juta. PTJ Pasir Puteh pula mempunyai 66,898 hak milik dan hasil
cukai sejumlah RM1.53 juta.
3.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan Ogos hingga November 2011 mendapati
pengurusan hasil cukai tanah kurang memuaskan. Terdapat beberapa kelemahan seperti
berikut:
3.2.1. Sebanyak 18,829 hak milik di PTJ Bachok mempunyai tunggakan antara satu
hingga 41 tahun berjumlah RM3.55 juta iaitu cukai tanah sejumlah RM1.87 juta dan denda
sejumlah RM1.68 juta. Bagi PTJ Pasir Puteh, sebanyak 16,250 hak milik tertunggak antara
satu hingga 42 tahun melibatkan sejumlah RM 3.32 juta yang terdiri daripada cukai tanah
RM1.16 juta dan denda RM2.16 juta.
3.2.2. Terdapat 2 hak milik di PTJ Bachok telah terlewat dibuat pelarasan cukai tanah
sehingga 16 tahun melibatkan tunggakan sejumlah RM0.95 juta.
3.2.3. Wujud perbezaan data antara SPTB dan SPHT bagi kedua-dua PTJ.
3.2.4. Terdapat 44 hak milik di PTJ Pasir Puteh dikenakan cukai bertindih dan wujud hak
milik sambungan di PTJ Bachok dikenakan cukai dua kali.
3.2.5. Bil cukai dan surat peringatan tidak dihantar terutamanya kepada semua pemilik
yang mempunyai tunggakan.
3.3. Bagi memastikan pengurusan hasil cukai tanah dijalankan dengan cekap, teratur dan
berkesan, adalah disyorkan supaya PTJ mengambil langkah-langkah berikut: xiv
3.3.1. Pembersihan data dilakukan secara kerap dan berterusan untuk memastikan data
dalam sistem adalah tepat, selari dan terkini.
3.3.2. Memantau laporan hasil bulanan dan tahunan yang disediakan bagi mengetahui
kedudukan tunggakan cukai tanah, jumlah kutipan semasa dan sebagainya serta menilai
prestasi Unit Hasil.
3.3.3. Menubuhkan pasukan task force untuk mengemaskinikan maklumat pemilik tanah
dan Daftar Hasil Tahunan.
3.3.4. Pelarasan cukai tanah dibuat segera mengikut arahan yang ditetapkan terhadap
semua hak milik yang terlibat.
3.3.5. Usaha mengurangkan tunggakan cukai tanah perlu dipertingkatkan dengan kaedah
yang lebih berkesan dan perlu ada jalan penyelesaian terhadap tunggakan yang tinggi dan
lama.
3.3.6. Mengambil tindakan terhadap pemilik tanah yang mampu tetapi enggan
menjelaskan cukai tanah. Pengeluaran Notis 6A perlu dibuat dan Notis 8A dikeluarkan
sekiranya mereka masih ingkar menjelaskan bayaran dalam tempoh yang ditetapkan.
4. MAJLIS PERBANDARAN KOTA BHARU BANDAR RAYA ISLAM
MAJLIS DAERAH TUMPAT
- Pengurusan Kemudahan Awam
4.1. Kemudahan awam merupakan kemudahan tempat, kawasan, bangunan atau
prasarana yang penggunaannya dikongsi oleh masyarakat setempat untuk melakukan
aktiviti sosial. Secara umumnya, kemudahan awam di bawah pentadbiran Majlis terbahagi
kepada 3 kategori utama iaitu kemudahan pengurusan kejiranan, kemudahan rekreasi dan
riadah serta kemudahan prasarana. Bagi tahun 2009 hingga 2011, Majlis Perbandaran Kota
Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dan Majlis Daerah Tumpat (MDT) masing-masing
memperuntukkan sejumlah RM0.4 juta dan RM0.17 juta bagi kerja-kerja menguruskan
kemudahan awam. Daripada jumlah tersebut, sejumlah RM0.20 juta atau 49.5% telah
dibelanjakan oleh MPKB-BRI dan RM0.05 juta atau 30.7% telah dibelanjakan oleh MDT.
4.2. Pengauditan yang dijalankan pada bulan Ogos hingga November 2011 mendapati
pada umumnya pengurusan kemudahan awam adalah kurang memuaskan kerana terdapat
beberapa kelemahan seperti berikut:
4.2.1. Sebanyak 20 daripada 60 kemudahan awam tidak disenggarakan dengan
sewajarnya di MPKB-BRI dan sebanyak 5 daripada 17 kemudahan awam tidak
disenggarakan dengan baik di MDT. Antara kemudahan awam yang rosak adalah alat
permainan di taman permainan kanak-kanak, gelanggang, tandas awam dan kolam renang.xv
4.2.2. Empat taman permainan di bawah pentadbiran MPKB-BRI telah dibina garaj
kenderaan, stor dan lain-lain oleh penduduk taman kerana kurang pemantauan.
4.2.3. Analisis Audit mengenai kepuasan pelanggan terhadap 3 aspek pengurusan
kemudahan awam mendapati secara keseluruhannya sebanyak 62.2% dan 47.6%
responden tidak berpuas hati dengan pengurusan kemudahan awam yang dikendalikan oleh
pihak MPKB-BRI dan MDT.
4.3. Bagi menambah baik pengurusan kemudahan awam di bawah kawasan pentadbiran
Majlis, adalah disyorkan supaya Majlis mengambil langkah-langkah berikut:
4.3.1. Menyediakan rancangan pembaikan kemudahan awam secara berkala.
4.3.2. Kerja penyenggaraan taman perumahan hendaklah diswastakan dan dipantau
dengan lebih rapi dari semasa ke semasa.
4.3.3. Meningkatkan rondaan dan mengambil tindakan terhadap aktiviti yang bertentangan
Undang-undang Kecil Taman Majlis Perbandaran Kota Bharu 1986 di atas tanah lapang dan
kawasan permainan kanak-kanak di seluruh kawasan pentadbiran Majlis.
4.3.4. Mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan aduan awam dan membaiki
kemudahan awam yang rosak.
5. PERBADANAN PEMBANGUNAN LADANG RAKYAT NEGERI KELANTAN
- Program Ladang Rakyat
5.1. Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan (Perbadanan) telah
ditubuhkan pada 27 April 2006 melalui Enakmen No. 2, Perbadanan Pembangunan Ladang
Rakyat Negeri Kelantan. Antara fungsi Perbadanan ialah membangunkan Program Ladang
Rakyat bagi tujuan meningkatkan sosioekonomi Negeri dan taraf hidup penduduk Negeri
Kelantan. Matlamat Perbadanan ialah mengurangkan kadar kemiskinan rakyat Negeri
Kelantan melalui sektor perladangan dan mengurangkan kadar penerokaan haram tanah
Kerajaan. Untuk melaksanakan Program ini, 19 kawasan tanah Kerajaan seluas 81,095 ekar
di Jajahan Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Tanah Merah telah diluluskan oleh pihak
Kerajaan untuk dibangunkan sebagai kawasan Ladang Rakyat dengan tanaman kelapa
sawit. Daripada 19 kawasan tersebut, 2 kawasan dirancang untuk dilaksanakan sendiri oleh
Perbadanan dan 17 kawasan lagi akan dilaksanakan oleh syarikat yang dilantik oleh
Perbadanan dengan dikenakan sewaan atau pajakan.
5.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati Program Ladang Rakyat yang dilaksanakan adalah kurang memuaskan kerana
terdapat beberapa kelemahan seperti berikut:
5.2.1. Kegagalan Ladang Rakyat yang diusahakan sendiri oleh Perbadanan. xvi
5.2.2. Peserta berpenempatan tidak diambil bekerja.
5.2.3. Kebanyakan pekerja di Ladang Rakyat adalah warga asing.
5.2.4. Hasil sewaan/pajakan tanah ladang adalah rendah berbanding dengan hasil
perladangan.
5.2.5. Pengeluaran wang Akaun Amanah Peserta Program tidak mengikut Arahan Amanah.
5.2.6. Pertikaian pemilikan tanah Kerajaan.
5.3. Adalah disyorkan Perbadanan mengambil langkah berikut bagi tujuan
penambahbaikan bagi mencapai objektif dan matlamat Perbadanan yang ditetapkan:
5.3.1. Merancang pembangunan ladang dengan teliti bagi memastikan kejayaan Ladang
Rakyat yang diusahakan sendiri memandangkan harga minyak sawit mentah di pasaran
yang tinggi.
5.3.2. Menetapkan kuota pengambilan penduduk tempatan sebagai pekerja ladang dalam
perjanjian pembangunan ladang antara Perbadanan dengan syarikat.
5.3.3. Pembangunan Ladang Rakyat dijalankan secara usaha sama dengan syarikat
supaya memberi pulangan hasil yang lebih tinggi berbanding dengan sewaan/pajakan tanah
yang dilaksanakan sekarang.
5.3.4. Penggunaan Akaun Amanah Peserta perlu mengikut Arahan Amanah bagi
mengelakkan sebarang risiko dan salah guna akaun tersebut.
5.3.5. Proses kelulusan pemberimilikan tanah perlu dirancang dengan teliti bagi
mengelakkan berlakunya pertikaian pemilikan tanah dengan pihak lain agar pembangunan
ladang dapat dilaksanakan secara cekap dan teratur. xvii
BAHAGIAN II – PENGURUSAN SYARIKAT KERAJAAN NEGERI
6. PERBADANAN MENTERI BESAR KELANTAN
- Kelantan Biotech Corporation Sdn. Bhd.
6.1. Kelantan Biotech Corporation Sdn. Bhd. (KBCSB) ditubuhkan pada 15 Disember
2005. KBCSB merupakan subsidiari Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK). Modal
dibenarkan KBCSB adalah berjumlah RM1 juta dan modal berbayar berjumlah RM0.50 juta.
KBCSB dimiliki 100% oleh PMBK dan telah mula beroperasi sepenuhnya pada 1 Mac 2007.
Objektif utama KBCSB adalah merancang dan melaksanakan program perkembangan dan
pertumbuhan industri bioteknologi melalui penglibatan sektor swasta serta meningkatkan
pendapatan rakyat khususnya golongan petani dan penduduk luar bandar dengan
menggunakan kaedah bioteknologi terkini. Aktiviti utama KBCSB adalah jualan anak benih
pisang yang dihasilkan melalui teknologi kultur tisu serta pengeluaran dan jualan produk
penjagaan diri dan kesihatan berasaskan minyak kelapa dara [Virgin Coconut Oil (VCO)]
dengan jenama Nutrifera.
6.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan Julai hingga Oktober 2011 mendapati
secara keseluruhannya, pengurusan KBCSB adalah kurang memuaskan. KBCSB
mencatatkan kerugian terkumpul, defisit ekuiti pemegang saham dan liabiliti semasa bersih
bagi tahun 2008 hingga 2010. Bagaimanapun, analisis nisbah kewangan menunjukkan trend
peningkatan bagi tempoh 2008 hingga 2010. Antara kelemahan dalam pengurusan aktiviti
adalah seperti pengeluaran anak benih pisang tidak mencapai kapasiti makmal.
6.3. Memandangkan potensi pertumbuhan industri bioteknologi yang amat besar, adalah
disyorkan KBCSB mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan
mempertingkatkan prestasi syarikat:
6.3.1. Meningkatkan pengeluaran anak benih pisang bagi memenuhi permintaan pasaran
dan menjana pendapatan kepada syarikat.
6.3.2. Mempergiatkan usaha dalam penghasilan dan mengkomersialkan produk dan
perkhidmatan industri bioteknologi yang berkualiti.
6.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.
xviii
7. PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD NEGERI KELANTAN
- Binaraya PKINK Sdn. Bhd.
7.1. Binaraya PKINK Sdn. Bhd. (BPSB) ditubuhkan pada 22 Jun 1981. BPSB merupakan
subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Modal dibenarkan BPSB
adalah berjumlah RM5 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.26 juta. Permodalan
Kelantan Berhad (PKB) iaitu sebuah anak syarikat milik penuh PKINK mempunyai 51%
pegangan ekuiti dan PKINK memiliki 38% pegangan ekuiti dalam BPSB. Aktiviti utama BPSB
adalah pembangunan serta pembinaan perumahan dan ejen pemasaran. Antara objektif
BPSB adalah untuk menyediakan ruang kediaman, pejabat dan perkedaian yang berkualiti
untuk agensi Kerajaan, swasta dan orang awam. Selain itu, BPSB juga ingin mewujudkan
suasana persekitaran yang terancang melalui pelan susun atur yang disediakan,
meningkatkan kualiti pengurusan dan perkhidmatan organisasi serta mencapai tahap
pulangan yang terbaik kepada syarikat dan pemegang saham melalui pembahagian dividen.
7.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati secara keseluruhannya, pengurusan BPSB adalah memuaskan. Keuntungan
sebelum cukai BPSB semakin meningkat dari tahun 2008 hingga 2010. Analisis pulangan
atas aset dan pulangan atas ekuiti juga menunjukkan peningkatan bagi tahun 2010
berbanding tahun 2008 dan 2009. Prestasi jualan rumah yang dibina juga adalah
memuaskan. Bagaimanapun, terdapat kelemahan dalam pelaksanaan pembinaan
perumahan iaitu projek gagal disiapkan mengikut tempoh yang ditetapkan. Dari segi tadbir
urus korporat, PKINK dan PKB sebagai pemegang saham telah mendapat pulangan
daripada pelaburan dalam BPSB menerusi penerimaan dividen pada kadar melebihi 10%
bagi tahun 2008 hingga 2010.
7.3. Memandangkan pembangunan perumahan memerlukan pelaburan modal yang
besar, adalah disyorkan BPSB mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan
mempertingkatkan prestasi syarikat:
7.3.1. Memastikan perancangan dan pelaksanaan projek pembangunan dibuat dengan
teliti dan teratur bagi menjana pendapatan kepada syarikat dan memenuhi permintaan
pembeli.
7.3.2. Menilai prestasi pelaksanaan kerja kontraktor dengan teliti supaya kontraktor yang
dipilih berupaya menyiapkan projek dalam tempoh yang ditetapkan.
7.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.
xix
8. PERBADANAN KEMAJUAN IKTISAD NEGERI KELANTAN
- Kijang Kuari Sdn. Bhd.
8.1. Kijang Kuari Sdn. Bhd. (KKSB) ditubuhkan pada 24 Disember 1976. KKSB
merupakan subsidiari Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK). Modal
dibenarkan KKSB adalah berjumlah RM3 juta dan modal berbayar berjumlah RM2.80 juta.
PKINK mempunyai 49% pegangan ekuiti dalam KKSB dan 48% melalui Kelkon Sdn. Bhd.
(KSB) iaitu syarikat subsidiari milik PKINK. Aktiviti utama KKSB adalah menjalankan operasi
kuari, menjual batu-batan hasil keluaran kuari, pengangkutan lori dan pembinaan jalan.
KKSB adalah peneraju industri kuari yang mempunyai Standard ISO 9001:2008 di dalam
operasi kuari dan pengeluaran premix. Antara objektif utama KKSB adalah menggalakkan
penyertaan bumiputera dalam industri kuari dan pembinaan jalan dan membantu kontraktor
bumiputera dalam sektor pembinaan dengan membekalkan aggregate yang berkualiti dan
secukupnya.
8.2. Pengauditan yang dijalankan antara bulan September hingga Disember 2011
mendapati secara keseluruhannya, pengurusan KKSB adalah kurang memuaskan. KKSB
mengalami kerugian bersih pada tahun 2009 tetapi berjaya mencatatkan keuntungan bersih
bagi tahun 2008 dan 2010. Nisbah kewangan turut menunjukkan peningkatan bagi tahun
2010. Bagaimanapun, terdapat kelemahan dalam pengurusan aktiviti seperti pengeluaran
produk aggregate tidak mencapai tahap kapasiti mesin dan kontrak membaru muka jalan
gagal dilaksanakan. Dari segi tadbir urus korporat, pembayaran dividen belum dibuat kepada
pemegang saham iaitu PKINK dan KSB bagi tahun 2008. PKINK juga masih tidak menerima
dividen bagi tahun 2010. Bagaimanapun, kadar dividen yang diisytiharkan iaitu 10% bagi
tahun 2008 dan 15% bagi tahun 2010 adalah baik.
8.3. Memandangka
8.3.3. Meningkatkan amalan tadbir urus korporat dengan mematuhi amalan terbaik Kod
Tadbir Urus Korporat Malaysia dan pekeliling Kerajaan bagi menjaga kepentingan
pemegang saham.n KKSB merupakan peneraju industri kuari, adalah disyorkan KKSB
mengambil langkah berikut bagi tujuan penambahbaikan dan mempertingkatkan prestasi
syarikat:
8.3.1. Meningkatkan pengeluaran produk aggregate supaya mesin digunakan secara
optimum bagi menjana pendapatan kepada syarikat.
8.3.2. Memastikan kerja membaru muka jalan dilaksanakan mengikut kontrak bagi
memenuhi obligasi serta menjana pendapatan kepada syarikat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan