Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Jumaat, 2 Mei 2014

Setiausaha Agung Persatuan Jurufoto Media Malaysia (MPPA) Akan buat Laporaan Polis terhadap SAMM kerana biadap terhap Media ?

KUALA LUMPUR - Tiga petugas media yang membuat liputan perhimpunan bantah cukai barang dan perkhidmatan (GST) di Dataran Merdeka hari ini mendakwa dikasari sekumpulan peserta perhimpunan itu.
    
Dalam kejadian yang berlaku ketika perhimpunan mula bersurai sekitar 4.30 petang itu, dua daripada petugas media itu ditumbuk dan disepak, sementara seorang lagi terkena balingan kayu.
    
Jurukamera Xinhua News Agency, Mohd Zul Iskanda Mohd Hanafiah, yang ditendang dan terkena balingan kayu ketika ditemui Bernama, berkata beliau bersama beberapa petugas media lain diprovokasi oleh sekumpulan pemuda yang berpakaian serba hitam dan menutup muka.
    
"Saya dan petugas media lain tak buat apa-apa pun, tengah rakam perbuatan dia orang, tiba-tiba masa itu di orang tolak-tolak media yang tengah buat liputan akhirnya saya ditendang dua kali dekat perut.
    
"Nasib baik kamera saya tak pecah, cuma penutup lensa saya saja yang jatuh," katanya.
    
Sementara jurufoto Focus Malaysia, Sharil Amin Abdul Rahim mendakwa beliau ditumbuk dan disepak, sementara jurufoto Malaysian Reserved Hafzi Mohamad terkena balingan kayu.
    
Setiausaha Agung Persatuan Jurufoto Media Malaysia (MPPA) Mohammad Naim Firdaus Abdul Aziz berkata pihaknya akan membuat laporan polis mengenai kejadian itu.
    
Beliau berkata pihaknya memandang serius perkara itu yang sepatutnya tidak berlaku kerana perhimpunan tersebut mendapat kebenaran pihak berkuasa.

"Kami kesal dengan segelintir kumpulan pemuda (peserta perhimpunan itu) yang masih bertindak liar dengan menyerang jurufoto media yang bertugas," katanya dalam kenyataan di sini.
    
Kejadian itu dikatakan bermula apabila sekumpulan pemuda yang memakai topeng dan berpakaian serba hitam melakukan provokasi dengan mengeluarkan kata-kata kesat dan menunjukkan isyarat lucah kepada petugas media yang sedang bertugas.
    
Kumpulan pemuda itu juga dikatakan menyalakan suar dan seterusnya berlaku kekecohan ketika kumpulan jurufoto media cuba menghampiri mereka. 

Tiada ulasan: