Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Jumaat, 22 November 2013

HINA LAH MAKSIAT DAN JANGAN HINA SIPELAKU MAKSIAT ?

Renungan selepas subuh..buat sahabat sahabat PM semua.. Walaupun dosa yang pernah dilakukan semasa mudanya. Kenapakan kita suka sangat mendedahkan aib orang lain walaupun kita mengetahui mendedahkan aib adalah satu dosa besar yang sangat dibenci oleh Allah SWT. Mungkin orang yang memiliki aib itu telah bertaubat kepada Allah SWT tetapi kita masih seronok mengaibkannya ada yang suka mengaibkan dengan meng edit gambar dan bermacam macam cara yang PM tengok...suka sangat erk...

Allah SWT tidak suka kita membuka aib orang lain di dunia ini kerana sesiapa yang suka membuka aib orang lain maka Dia akan mendedahkan aibnya samaada ketika di dunia maupun ketika di hari akhirat nanti. Sekiranya kita menutup aib orang lain maka Allah SWT akan menutup aib kita di hari akhirat nanti. Rasulullah SAW bersabda maksudnya : “Orang yang menutupi aib orang lain di dunia, Allah akan menutupi (aib) nya pada hari kiamat.” (Hadis Riwayat Muslim)

Namun atas Dasar bagi mengelak seseorang yang berkemungkinan akan dilantik jadi pemimpin bagi mengelak memegang amanah umat PM nak kongsikan Hadith Nabi SAW,riwayat imam Ibnu Majjah, mafhumnya Nabi SAW pernah memberitahu sahabat ,tentang seorang penzina berserta dgn nama dan identitinya,tetapi tidak dapat dihukum REJAM sebab tak cukup bukti utk hudud. SAYUGIA diketahui setiap bukti yg diiktiraf oleh masyarakat boleh digunakan sebagai bahan utk menilai akhlak seseorang dan bukannya utk mengHUDUD.Tujuan Nabi SAW,utk umat mengetahui akhlak yg dituduh ditakuti akan terpilih menjadi seorang yg menjagai amanah bagi umat.

Tiada ulasan: