Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Jumaat, 27 Disember 2013

Video – PAL-V motorsikal terbang yang pertama di dunia

Syarikat teknologi berasal dari Belanda mewujudkan sebuah kenderaan darat yang boleh terbang . Meskipun berbentuk tidak seperti kenderaan pada umumnya , sekurang-kurangnya kenderaan bernama Pal – V One ini adalah motosikal pertama yang boleh terbang .
Secara teknikal Pal – V One bukanlah sebuah motosikal , melainkan kenderaan beroda tiga yang memuatkan dua penumpang . Bentuknya lebih mirip helikopter dengan kipas dan ekor yang boleh dilipat jika dalam mode kenderaan darat . Untuk bertukar dari motosikal ke helikopter atau sebaliknya , Pal – V One memerlukan masa sepuluh minit .
Kenderaan  Pal – V ini boleh dipandu pada kelajuan 112 batu per jam dan hanya memerlukan masa lapan saat untuk mencapai kelajuan 60 batu per jam . Sedangkan untuk boleh terbang Pal – V One ini memerlukan jalan sepanjang 164 meter untuk berlepas .

Tiada ulasan: