Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Khamis, 14 Mac 2013

PENGGANAS MEMBUAT LAWAK APABILA MINTAK NASI PADA ANGGOTA KESELAMATAN !!!!!!

JGN LEKA SEKARANG NEGARA DI AMBANG PEPERANGAN DGN PENGANAS, IA AMAT SUKAR KALAU TIADA KATA SEPAKAT DARI RAKYAT.DARI ITU MARILAH BERSATU,


Yang Penting Selamat dari Syirik

Dari Mu’adz bin Jabal, ia berkata, “Aku pernah membonceng Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam di atas keledai yang diberi nama ‘Ufair. Beliau bertanya, “Wahai Mu’adz, tahukah engkau apa hak Allah yang wajib ditunaikan oleh hamba dan apa hak hamba yang akan Allah tunaikan?” Mu’adzberkata, “Allah dan Rasul-Nya yang lebih tahu.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Hak Allah yang wajib ditunaikan oleh hamba, hendaklah ia menyembah Allah dan tidak berbuat syirik pada-Nya dengan sesuatu apa pun. Sedangkan hak hamba yang akan Allah tunaikan yaitu Allah tidak akan menyiksa orang yang tidak berbuat syirik kepada-Nya dengan sesuatu apa pun.” Mu’adz berkata, “Wahai Rasulullah, apakah aku boleh memberitahukan kabar gembira tersebut pada yang lain?” Beliau menjawab, “Jangan kabari mereka. Nanti malah mereka malas beramal.” (HR. Bukhari no. 5968 dan Muslim no. 30).

Beberapa faedah dari hadits di atas:

1- Kewajiban yang harus ditunaikan oleh hamba pada Allah adalah tidak berbuat syirik.

2- Yang Allah janjikan jika kewajiban tersebut dipenuhi adalah Allah tidak akan menyiksa orang yang tidak berbuat syirik pada-Nya dengan sesuatu apa pun.

3- Siapa saja yang tidak menjauhi kesyirikan, maka tidak disebut beribadah kepada Allah dengan benar walau secara bentuk, ia beribadah.

4- Keutamaan tauhid dan orang yang bertauhid (menghindarkan diri dari kesyirikan).

5- Tauhid adalah beribadah kepada Allah saja dan meninggalkan kesyirikan.

Tiada ulasan: