Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Sabtu, 1 Februari 2014

Pengerusi Lajnah Pengguna Dewan Muslimat Pas Malaysia membela Guru yang TERLAMPAU demi Undi ?

Normala (dua, kanan) ketika mengedarkan kad Tahun Baharu Cina di sekitar kawasan Dun Pemanis, kelmarin.
Normala (dua, kanan) ketika mengedarkan kad Tahun Baharu Cina di sekitar kawasan Dun Pemanis, kelmarin.
SEGAMAT – Persatuan Gerakan Kebangkitan Pendidik Kebangsaan (Pendidik) meminta agar pihak lain tidak campur tangan berkaitan isu pelajar didenda memakan rumput.
Sebaliknya pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) itu meminta agar perkara berkenaan diserahkan sepenuhnya kepada Kementerian Pendidikan.
Presiden Pendidik, Normala Sudirman berkata, campur tangan pihak lain akan menyebabkan kementerian hilang integriti dan kewibawaan dalam menangani isu perguruan serta pendidikan tanah air.
“Kami juga kurang bersetuju dengan cadangan sesetengah pihak yang mahu memecat atau menggantung gaji guru tersebut. Sepatutnya perkara ini terutama disiplin guru perlu ditangani lembaga tatatertib.
“Tambahan pula, guru ini telah meminta maaf dan ditukarkan ke sekolah lain. Jadi jangan ada pihak lain terutama portfolio kementerian lain yang cuba mencampuri urusan kementerian sehingga menjejaskan imej,” katanya.
Beliau ditemui ketika mengedarkan Kad Tahun Baharu Cina kepada peniaga Cina di sekitar Dun Pemanis, di sini, malam kelmarin.
Normala yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna Dewan Muslimat Pas Malaysia dan Penyelia Pusat Aduan Rakyat Dun Pemanis berkata, setiap guru perlu dilayan secara adil dan diberi hak untuk membuat kenyataan di media berkaitan isu sebenar.
Katanya, tidak sewajarnya peluang berkenaan diberikan kepada satu pihak sahaja tanpa masyarakat memahami perkara sebenar yang berlaku pada guru terlibat.
Normala berkata, satu jawatankuasa khas harus dibentuk bagi memastikan kesahihan dakwaan pelajar berkenaan didenda dengan teruk oleh guru, kerana peristiwa ini sedikit sebanyak mencalarkan imej perguruan dan pendidikan negara.
Selain itu, beliau yang juga bekas guru menasihati agar warga pendidik berhati-hati dalam menghukum walaupun bertujuan untuk mendidik kerana sedikit kesilapan yang dilakukan akan mengundang kesal berpanjangan.
“Pendidik ingin menasihatkan warga pendidik di Malaysia supaya sentiasa menjaga imej dan profesionalisme perguruan serta berdedikasi semasa mendidik, bukannya secara emosional,” katanya. – SH

Tiada ulasan: