Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Khamis, 2 Januari 2014

Serbu Persatuan Bible Malaysia: DAP desak Jais minta maaf


Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) disaran menghantar pemohonan maaf secara rasmi berikutan serbuan terhadap Persatuan Bible Malaysia (BSM) petang tadi, kata DAP.
Ketua Publisiti Nasional DAP, Tony Pua (gambar) berkata, serbuan di pejabat BSM itu melanggar hak rakyat Malaysia untuk bebas mengamalkan agama masing-masing.
Katanya tindakan Jais menyerbu pejabat BSM itu tanpa waran tangkap serta kebenaran dari pihak atasan.
“Serbuan ini adalah bertentangan dengan agama rasmi Malaysia, Islam dan dilakukan tanpa menghormati perasaan penganut agama lain,” tambahnya, yang menyifatkan tindakan Jais sebagai ekstremis dan terpesong.
Bercakap kepada pihak media di Balai Polis Damansara, Pua menyeru Putrajaya mengambil pendirian yang teguh mengenai isu Allah untuk mengelak situasi menjadi lebih melarat.
“Putrajaya telah memulakan isu ini apabila Menteri Dalam Negeri telah mengharamkan penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam akhbar migguan Katolik, Herald,” jelas Pua.
Beliau menambah, sudah tiba masanya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menenangkan keadaan dalam isu Allah ini sebelum ianya melarat.
Ahli Parlimen Stampin dari Sarawak, Julian Tan Kok Ping, yang turut hadir di balai polis hari ini, berkata pihaknya sedang mengikuti perkembangan isu tersebut.
“Lebih dari 40% rakyat Sarawak adalah penganut Kristian dan kita sedang mengikuti perkembangan isu tersebut di Semenanjung,” katanya kepada wartawan.
Menurut Julian, terdapat 100,000 warga Sarawak yang bekerja di Selangor dan 50,000 di Pulau Pinang.
“Saya berharap Putrajaya akan mengambil langkah yang sepatutnya untuk menenangkan keadaan secepat mungkin,” tambahnya lagi.
Dalam kejadian hari ini, 20 pegawai Jais dan dua anggota polis menyerbu pejabat BSM di Damansara Kim.
Walaupun tanpa waran tangkap dan surat kebenaran, lebih 300 bible versi Bahasa Malaysia dan Iban telah dirampas.
Pengerusi BSM, Lee Min Choon dan pengurus BSM, Sinclair Wong dibebaskan dengan ikat jamin pada jam 4 petang selepas kenyataan mereka dirakam oleh polis.
Lee berkata, beliau dan Sinclair telah ditahan oleh Jais di bawah Enakmen 1988 iaitu Agama bukan Islam di Selangor (Kawalan Penyebaran Agama kepada Orang Muslim).
-Malaysianinsider

Tiada ulasan: