Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Sabtu, 23 November 2013

Selangor cadang naikkan gaji dan elaun adun, kata Abdul Khalid

Selangor cadang naikkan gaji dan elaun adun, kata Abdul Khalid tapi sedar tak kita yang mereka ni meniru Kedah..penyokong PR ber iya iya bising bila di kedah elaun di naik kan bila diselangor jangan diam pulak kerana seperti yang mereka kata tu bukan duit mak bapak Kerajaan dan ni den nak cakap ni pun bukan duit mak bapak kerajaan Negeri...jugak erk....

SHAH ALAM - Satu kertas kerja untuk menaikkan gaji dan elaun bulanan bagi kesemua 56 anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Selangor akan dibentangkan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) minggu depan, kata Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar).
Beliau berkata cadangan itu dikemukakan dalam mesyuarat mingguan Exco hari ini untuk dibincangkan sebelum dibawa ke peringkat sidang DUN untuk kelulusan pada Isnin atau pun Selasa depan.
“Jika cadangan ini dipersetujui semua pihak, gaji dan elaun baru Adun Selangor akan mula berkuat kuasa 1 Januari tahun depan,” katanya kepada pemberita, selepas menggulung perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2014 pada sidang DUN hari ini.
Beliau berkata kenaikan gaji dan elaun ini adalah sebagai insentif dan dorongan kepada anggota dewan untuk bekerja lebih kuat berikutan bebanan kerja tinggi yang terpaksa ditanggung mereka.
Abdul Khalid berkata pihaknya akan menjadikan kenaikan gaji Adun Sarawak sebagai penanda aras dalam merangka gaji dan elaun baru Adun Selangor.
DUN Sarawak pada 23 Mei lepas meluluskan rang undang-undang untuk menaikkan gaji bulanan ketua menteri, timbalan ketua menteri, menteri, pembantu menteri dan Adun sebanyak kira-kira tiga kali ganda.
Sementara itu, Adun Permatang dari Barisan Nasional Sulaiman Razak ketika ditemui pemberita berkata bayaran gaji yang diterima oleh Adun negeri Selangor adalah sekitar RM6,000.
“Jika gaji ini dicampur dengan elaun, Adun Pakatan Rakyat akan memperoleh kira-kira RM12,500, manakala Adun Barisan Nasional kira-kira RM11,500. Perbezaanantara Adun Pakatan Rakyat dan BN ini adalah RM1,000,” katanya.
Persidangan bersambung Isnin.

Tiada ulasan: