Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 2 Oktober 2013

PENCURI SASAR MANGSA PEREMPUAN DALAM MASJID JADI BURUAN PIHAK POLIS

Dua rakaman CCTV masing-masing berdurasi 1 minit 10 saat dan 1 minit 28 saat itu menunjukkan lelaki berkenaan masuk ke ruang solat wanita melalui pintu kaca selepas melihat jemaah mula sujud sebelum melarikan beg mereka. 
Selayang: Dia akan berlegar-legar di pekarangan masjid sebelum meluru masuk ke ruang solat wanita dan melarikan beg tangan jemaah wanita ketika sedang bersujud.
Itulah taktik digunakan seorang lelaki berusia 20-an untuk mencuri barangan berharga milik jemaah di Masjid Jamiatus Solahiah, Kampung Sungai Tua Baru, di sini, pada 22 dan 28 September lalu.
Perbuatan keji lelaki itu bagaimanapun terbongkar selepas seorang daripada jemaah wanita yang sedang menunaikan solat Subuh menyedari kejadian itu kemudian berusaha mengejarnya, namun gagal.

Biarpun gagal menahannya, pemeriksaan kamera litar tertutup (CCTV) di masjid berkenaan mendapati kejadian pada 28 September lalu bukan pertama kali sebaliknya lelaki sama turut mengulangi jenayah pada 22 September lalu.
IMEJ CCTV menunjukkan suspek mencuri beg tangan jemaah wanita ketika sedang sujud.

Malah, dua rakaman CCTV aksi mencuri lelaki itu kini tersebar meluas di laman YouTube dan Facebook selain mendapat pelbagai kecaman daripada pengguna.

Dua rakaman CCTV masing-masing berdurasi 1 minit 10 saat dan 1 minit 28 saat itu menunjukkan lelaki berkenaan masuk ke ruang solat wanita melalui pintu kaca selepas melihat jemaah mula sujud sebelum melarikan beg mereka.

Sehubungan itu, mangsa membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gombak.

Tinjauan Harian Metro ke masjid berkenaan semalam, mendapati terdapat 16 CCTV dipasang di kawasan yang menjadi tumpuan untuk melakukan kecurian termasuk di dalam ruang solat.

Sementara itu, Timbalan Nazir masjid berkenaan, Mohd Razid Suli, 52, berkata, pihak pengurusan masjid memandang serius kejadian itu sehingga memaksa CCTV dipasang selepas beberapa kejadian curi pernah berlaku sebelum ini.

“Kami percaya dua kejadian mencuri beg jemaah wanita ini dilakukan individu sama. Malah, pihak polis memberi jaminan akan meneliti rakaman CCTV berkenaan dan mendapatkan paparan sebenar wajah suspek sebelum poster wajahnya diedarkan bagi mengesannya,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

“Pihak kami yakin ia perbuatan orang luar kerana kedudukan masjid hanya bersebelahan dengan jalan besar memudahkan sesiapa sahaja untuk memasuki masjid ini, “katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Razid berkata, dalam kejadian sebelum ini, barang untuk mengadakan program Qurban yang disimpan dalam stor turut dipecah masuk sehingga kerugian hampir RM20,000.

Tiada ulasan: