Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Isnin, 20 Mei 2013

KENAPA BOYCOTT BARANGAN CINA DAP TAK BOLEH DI MALAYSIA?? DAN KENAPA ORG PR SANGGUP BOIKOT BARANGAN ORG ISLAM SENDIRI ??

Sedih PM bila tengok Bangsa sendiri tak mahu melihat Bangsa nya berjaya dan lebih memilukan hati admin mereka lebih sanggup melihat Perniagaan Bangsa sendiri hancur dengan bersama-sama bangsa lain memboikot barangan Bangsanya sendiri.ini adalah kenyataan bukannya cerita yang di reka-reka dan harap saudara-saudaraku semua bangunlah dari mimpi yg tak pasti tu

Ingatlah saudara se Islamku bahawasanya ''ALLAH S.W.T TIDAK AKAN MENGUBAH NASIB SESUATU KAUM ITU MELAINKAN KAUM ITU MENGUBAHNYA SENDIRI''

Takkan kita nak harapkan bangsa lain tolong kita.dan oleh sebab itu lah bangsa lain maju mereka saling tolong menolong bangsanya dan sangat berbeza dengan kita persoalannya kenapa kita tidak ?




Malaysia adalah satu-satunya negara yang langsung tidak memboikot barangan Cina kerana sifat baik hati yang masih menebal dalam hati bangsa Melayu. Melayu di Malaysia tak sampai hati nak tengok Cina susah jika hendak dibandingkan dengan peniaga Melayu sendiri yang berhempas pulas mencari rezeki dan sering kali ditipu oleh peniaga Cina.

Kita ambil contoh di negara-negara luar, banyak negara sebenarnya yang dah memboikot barangan Cina ni terutama barangan cetak rompak dan barangan tipu dari negara China. Mana tak tumpahnya kuah kalau tak ke nasi kan? Siapa yang tak kenal dengan barangan atau produk dari China ni... Semua penipu, baru pakai tak sampai seminggu dah rosak. Sekali cek rupa-rupanya barang tak ori yang diciplak sebijik macam ori.


Kita sendiri terlalu baik dan terlalu berlembut dalam menilai barangan yang cepat rosak. 'Tak pe lah, kalau rosak beli lagi.' Itulah sesetengah mentaliti rakyat Malaysia terutama berbangsa Melayu yang tak kisah ditipu oleh bangsa Cina ini. Barang secondhand dikatakan barang ori dan bukan itu sahaja, harganya juga tidak logik jika dilihat dengan kualiti yang diberikan. Tapi sampai bila?

Sebenarnya bukan nak boikot sangat barangan Cina ni tapi nak bagi pengajaran kepada mereka supaya jujur dalam berniaga. Ambil contoh terdekat di Shah Alam sendiri, barangan alat telekomunikasi di Plaza Alam Sentral tingkat 3 yang dijual oleh para peniaga Cina di sana kebanyakannya adalah barangan tiruan yang diimport dari negara China. Rupa memang sebijik macam original tetapi berhati-hati kerana hampir 80% barangan yang dijual adalah barang secondhand yang cepat rosak dan tidak mudah untuk dibaiki. Ini adalah kenyataan dan ramai pembeli yang sudah tertipu.

Jadi kenapa ada pemimpin sendiri yang nak melenting apabila kita boikot barangan Cina? Salahkah kita nak dapatkan barangan yang setimpal dengan harga yang kita bayar? Atau adakah rakyat marhaen seperti kami ini tidak layak untuk mendapatkan barangan yang cantik kualitinya?

Tiada ulasan: