Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Sabtu, 22 Disember 2012

PAS WAJIB TINGGALKAN SIFAT RIAK DAN MENINGGI DIRI KONONNYA DIA LAH SAHAJA ISLAM TINGGI...?


SEBENARNYA ORG PAS NI DIKUASAI OLEH SATU SIFAT YANG DI PANGGIL RIAK,TAKBUR DAN BOGKAK,MEREKA MERASAKAN YANG DIA LAH YG PALING BAIK DAN ORANG LAIN SEBALIKNYA TAPI MEREKA TAK SEDAR YANG RIAK ITU ADALAH PERKARA YG DI BENCI ALLAH S.A.W

Jadi tidak hairanlah kalau Haji Hadi tidak mahu memohon maaf mengenai isu Amanat Beliau 20 tahun yang lalu walaupun majlis fatwa dan wakil2 Mufti yang tidak mempunyai kepentingan Politik  telah mengharamkan amanat tersebut.sikap Riak ini sebenarnya memakan diri mereka sendiri kerana dalam Amanat tersebut mengatakan haram bagi segala-galanya apa yang Umno buat dan mereka sewenang-wenangnya memutus dan memusuhi saudara sesama Islam

 Riwayat:  Riwayat Ibnu Majah

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:
Adakah kamu mahu aku memberitahu kamu tentang suatu perkara yang aku takuti ke atas kamu daripada dajal? Mereka menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah! Bagindapun berkata: Syirik khafi iaitu seorang lelaki bangun bersembahyang lalu dia memperelokkan sembahyangnya kerana ada orang yang memerhatikannya.
Huraian Hadith:
1. Di antara tanda ikhlas ialah apabila seseorang itu lebih suka menyembunyikan kebaikannya sebaliknya tidak suka jika kejahatannya disembunyikan. Dia melakukan kebaikan semata-mata kerana mahukan keredhaan daripada Allah S.W.T.
2. Sebaliknya riya' pula adalah mencari sesuatu untuk keuntungan diri daripada amalan yang dilakukan di dunia sama ada untuk mendapatkan pujian, sanjungan, hadiah dan sebagainya bahkan hal ini termasuk dalam perbuatan syirik (syirik khafi).
3. Perbuatan riya' (suka menunjuk-nunjuk), jika telah menjadi satu tabiat, lambat laun akan menyebabkan orang yang melakukannya dipandang hina oleh manusia lain. Oleh itu ubat riak ialah dengan menyembunyikan amalan yang ingin diserlahkan oleh nafsu kecuali amalan yang tidak dapat tidak, mesti dizahirkan seperti solat berjamaah, berpuasa dan yang seumpama dengannya.
4. Orang yang riak adalah termasuk orang yang munafik. Maka tiadalah pahala bagi perbuatan baik yang dilakukannya itu di sisi Allah S.W.T, sekalipun ia terpuji di mata manusia.

Tiada ulasan: