Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 27 November 2013

HUJAH MENOLAK CADANGAN ADUN DAP SELANGOR YANG MAHU PERUNTUKAN LEBIH UNTUK RUMAH IBADAT SELAIN MASJID DAN SURAU ?

Adun DAP Kampung Tunku, Lau Weng San meminta kerajaan negeri Selangor mempertimbangkan untuk memberi peruntukan lebih bagi rumah ibadat selain masjid dan surau di negeri Selangor.

Dalam perbahasan pagi tadi yang kebetulan sahabat PM berada disana mendakwa bahawasanya Adun DAP Kampung Tunku, Lau Weng San meminta kerajaan negeri Selangor mempertimbangkan untuk memberi peruntukan lebih bagi rumah ibadat selain masjid dan surau di negeri Selangor.


Beliau mendesak supaya Tan Sri Khalid Ibrahim memberi perhatian khusus dengan cadangan ini berikutan keadaan rumah ibadat samada tokong Buddha mahupun kuil Hindu di Selangor kelihatan uzur dan terlalu lama sehingga mencacatkan pemandangan negeri Selangor yang dikatakan maju.

Akibat daripada kebanyakan Adun bukan berbangsa Melayu tiada siapa yang berani membantah...

Perkara ini juga perlulah lebih adil kerana pemberian peruntukan bagi pembinaan dan baik pulih masjid dan surau orang Islam diberikan namun tiada sebarang peruntukan yang dikeluarkan dan dikhaskan kepada rumah ibadat bukan Islam yang lain.Walhal perkara ini telah termaktub dalam perlembagaan bahawasanya Agama islam adalah agama rasmi dan peruntukan untuk Masjid dan surau memang dikhaskan untuk kita dakwa Adun DAP itu lagi.

Disini Admin @PM hendak 
menegaskan bahawa umat Islam mempunyai keperluan tersendiri terhadap masjid dan surau kerana kewajipan umat Islam untuk menunaikan solat 5 kali sehari dan solat Jumaat secara berjamaah. Selain itu peruntukan besar kepada masjid dan surau diperolehi melalui konsep zakat yang wujud dalam Islam dan hak-hak yang jelas diperuntukan oleh perlembagaan. 

Kebanyakan surau juga dibina hasil daripada pungutan derma ahli-ahli kariah dan bukannya peruntukan kerajaan semata mata.

Dan PM nak tegaskan juga bahawa sebarang perubahan yang hendak dibuat perlu mengambil kira Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan dan peruntukan lain berhubung dengan status Islam yang perlu diberi keutamaan. Namun demikian hal ini tidak menafikan hak dan keperluan masyarakat bukan Islam terhadap rumah-rumah ibadat.

Oleh yang demikian sebelum sebarang perubahan hendak dibuat terhadap peraturan dan undang-undang PBT haruslah dijalankan melalui kajian terperinci dan mengambil kira pandangan pelbagai pihak.

Dalam hal ini tidak menafikan hak-hak bukan Islam dan semangat toleransi antara kaum, namun sewajarnya sebarang tindakan tersebut perlu dilaksanakan dengan penuh berhikmah berasaskan semangat toleransi, prinsip-prinsip perlembagaan dan keadilan sosial tanpa menafikan hak-hak dan sensitiviti majoriti umat Islam di Malaysia.

Tiada ulasan: