ALLAH: BUKAN BAHASA BIBLE
Tuntutan Penganut
Kristian dan Sakura chang Terhadap Penggunaan Kalimah Allah.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah. Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Keterangan/Hujah:
Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan
Fail,Cawangan,Aqidah,JAKIM
SOS NIZAM-
Isu berkenaan tuntutan pihak Kristian terhadap kerajaan Malaysia untuk membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah bagi tujuan penerbitan bahan bercetak mereka masih lagi hangat diperkatakan(Rujuk The Sun,Ruangan Herald The Catholic Weekly )
Pihak yang menuntut mendakwa bahawa kalimah Allah ialah terjemahandari bahasa Inggeris yang mengunakan kalimah God di dalam bible Versi English mereka.Sekiranya tuntutan ini dipenuhi kita akan melihat di dalam bible Kristianayat-ayat berbunyi seperti berikut:-
“Engkau adalah Messias anak Allah yang hidup “
( Matius 16 : 16 )
“..Kerana ia telah berkata :Aku adalah anak Allah.”
( Matius 27 : 43 )
“ Kasih kurnia menyertai kamu dan damai sejahtera
dari Allah, bapa kita dan dari Tuhan Yesus ( Jesus )
Kristus. (Galatia 1 : 3 )
Serta banyak lagi ayat-ayat lain yang tidak perlu diperincikan di sini.Jelasnya, dalam menangani isu ini, kita perlu merujuk kembali kepada faktasebenar. Iaitu, apakah bahasa asal penulisan kitab Taurat dan Holy Bible?
Berdasarkan fakta, bahasa asal kitab Taurat adalah bahasa Hebrew manakala bahasa yang digunakan bagi penulisan kitab Holy Bible ialah bahasa Greek.Kalimah tuhan dalam bahasa Hebrew ialah El, Eloh, Elohim dan jugaYahweh. Ini dapat diperhatikan menerusi Perjanjian Baru, di dalam The Gospel of St. Matthew bab 27 : 46 yang menyebut :
Kira-kira jam tiga berserulah Yesus dengan suara nyaring:
“Eli,Eli, lama sabakhtani?”Ertinya: Allah-Ku, Allah-Ku,mengapa Engkau meninggalkan Aku ?” Manakala di dalam bahasa Greek pula perkataan yang membawa maksud tuhan ialah Theos. Orang-orang Rom yang menyembah Tuhan yang disepakati oleh mereka sebagai Tuhan yang sebenar memanggil Tuhan ini
sebagai Hotheos. Manakala sekiranya ada di kalangan mereka yang menyembah Tuhan palsu, mereka akan memanggil Tuhan tersebut sebagai
Tontheos.
Perhatikan! Bagi kedua-dua bahasa yang dijadikan penulisan bagi kedua-dua kitab suci ini, tidak terdapat satu pun yang menyebut kalimah Allah Sesetengah sarjana Kristian menyatakan bahawa alasan yang paling kukuh bagi mereka untuk dibenarkan penggunaan kalimah Allah ialah berdasarkan penggunan kalimah Allah di dalam kitab Bible versi Arabic.
Sememangnya diakui kalimah Allah digunapakai di dalam Bible berbahasa Arab. Bible versi bahasa Arab tidak dikenali sebagai Holy Bible tetapi Alkitab Al-Muqaddas. Begitu juga Bible berbahasa Melayu yang menggunakan nama yang sama? Di dalam terjemahan Bible bahasa Melayu mereka menamakannya sebagai Al-kitab berita baik.*
Perlu dinyatakan bahawa kalimah Allah wujud di dalam Bible bahasa Arab adalah kerana sesetengah Kristian Arab (seperti Syria, Mesir dan lain-lain) yang wujud sebelum kedatangan Islam meyakini konsep Unity (Keesaan Allah). Ia berbeza sama sekali dengan konsep Trinity (tiga dalam satu) sepertimana doktrin kebanyakan Kristian pada hari ini termasuk mereka yang terlibat dengan tuntutan isu kalimah Allah ini.
Maka hujah yang dijadikan sandaran sebagai alasan untuk membenarkan mereka menggunakan kalimah Allah ini adalah tidak masuk akal kerana golongan Kristian Trinity sendiri mengkafirkan golongan Kristian Unity.
Terdapat juga sarjana mereka yang menyatakan bahawa kekeliruan tidak akan sekali-kali timbul jika penggunaan kalimah ini dibenarkan kerana kalimah Allah yang hendak digunakan tersebut adalah merujuk kepada penterjemahan dari kalimah God dalam Bible bahasa Inggeris sedangkan kalimah Tuhan adalah terjemahan dari kalimah Lord.Pandangan mereka ini juga mengelirukan malah bertentangan dengan apa
yang dinyatakan dalam Bible mereka. Persoalannya, apakah perbezaan antara Allah dan Tuhan dalam agama Kristian?
Sekiranya mereka mendakwa bahawa Tuhan adalah merujuk kepada Nabi Isa sedangkan Allah adalah merujuk kepada Tuhan Bapa di dalam syurga maka mereka perlu mengetahui bahawa ayat yang akan dinyatakan di bawah ini membuktikan bahawa kalimah Tuhan dan Allah adalah dua perkataan
yang merujuk hanya kepada Allah sahaja! Perhatikan di dalam The Gospel Of St. Mark 12:29 menyebut :
Jawab Jesus : “Hukum yang terutama ialah : Dengarlah wahai Bani Israel, Tuhan Allah kita, Tuhan Yang Esa”
Saya bertanya kepada orang-orang Kristian, siapakah Tuhan Yang Esa yang dimaksudkan di dalam ayat di atas? Adakah Nabi Isa? Tidak! Lafaz
Tuhan yang dimaksudkan di atas adalah merujuk kepada Allah semata-mata.Sekali lagi bertentangan dengan apa yang telah dinyatakan oleh sarjana mereka bahawa kalimah Lord (Tuhan) di dalam Bible adalah merujuk
kepada Nabi Isa!
Sekiranya mereka berhujah dengan menyatakan bahawa dalil yang paling jelas menunjukkan kalimah Tuhan adalah merujuk kepada Nabi Isa sedangkan kalimah Allah adalah merujuk kepada Tuhan Bapa, iaitu seperti
dinyatakan di dalam The Gospel Of St.Matius 16:22 yang menyebut : Tetapi Petrus menarik Jesus ke samping dan menegur Dia, katanya :“Tuhan, (Jesus) semoga Allah (Tuhan Bapa) menjauhkan hal itu”.Maka mereka perlu menyelesaikan dahulu percanggahan di antara kedua ayat yang telah dinyatakan tadi. Sama ada Tuhan itu adalah Nabi Isa sahaja ataupun Tuhan juga adalah Allah!
Di samping itu, kita juga tidak lupa untuk menyeru agar mereka memerhatikan kata-kata Jesus sendiri terhadap keesaan Allah. Perhatikan The Gospel Of St.John 20:17 yang menyebut :
Kata Jesus kepadanya: Janganlah engkau memegang aku,sebab aku belum pergi kepada Bapa, tetapi pergilah kepada saudara-saudaraKu dan katakanlah kepada mereka bahawa sekarang Aku akan pergi kepada BapaKu dan Bapamu, AllahKu dan Allahmu.”Dalam The Gospel Of St. Matthew 22:37 :menyebut :
Jawab Jesus kepadanya: “ Kasihilah Tuhan Allahmu dengan segenap hatimu dan dengan segenap jiwamu dan segenap akal budimu.Dalam erti kata lain Nabi Isa bukannya Allah ataupun Tuhan Yang Maha
Berkuasa kerana Nabi Isa sendiri menyatakan bahawa Tuhan yang sebenar ialah Allah!
Kesimpulannya, larangan terhadap penggunaan kalimah Allah yang diwartakan menerusi keputusan kabinet yang bersidang pada 16 Mei 1986 adalah amat wajar. Empat perkataan dikhususkan hanya buat umat Islam dan sama sekali tidak dibenarkan penggunaannya oleh Non Muslim iaitu Allah,Solat, Kaabah dan Baitullah. Sesetengah negeri pula contohnya selangor, telah menambah lagi beberapa perkataan yang dianggap mengelirukan sekiranya digunakan oleh Non Muslim. Jelaslah di sini kewajaran kerajaan Malaysia melarang penggunaan kalimahAllah digunakan oleh Non Muslim yang bertujuan untuk mengelakkan kekeliruan di kalangan masyarakat apabila terminologi yang tidak tepat digunakan oleh mereka yang mempunyai kepentingan tertentu.
Sumber,
Caw. Aqidah
PP (Ancaman Agama)
Tuntutan Penganut
Kristian dan Sakura chang Terhadap Penggunaan Kalimah Allah.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-82 yang bersidang pada 5 - 7 Mei 2008 telah membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah. Muzakarah telah memutuskan bahawa lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam lain. Oleh itu wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Keterangan/Hujah:
1. Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam
adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan
oleh orang-orang kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu
oknum daripada akidah trinity. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand
Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah
lama digunakan oleh orang-orang kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah
s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga, tidak pernah disebut di dalam
teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal usul penulisan Bible. Ini adalah
kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.
2. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam
bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru
yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam
bahasa Hebrew manakal Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan
Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh,Elohim dan juga Yhwh.
3. Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan
mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti
Kristian.
4. Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic
Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah
yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan
Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi
kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri
tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa
agama di negara ini.
5. Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah
digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaanya adalah
berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian
adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.
6. Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu
dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab
dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut
semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan
mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.
7. Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian
dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan
perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah
amat merbahaya kerana matlamat utama kristian menggunakan kalimah Allah adalah
untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahwa semua agama adalah sama.
8. Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam
Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang
diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God ditejemahkan sebagai Allah.
9. Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan
Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan
umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa ini bagi menjaga kesucian
agama dan akidah umat Islam.
10. Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang
penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek
keselamatan, tetapi factor utama adalah berasaskan akidah dan kesucian agama
Islam.
11. Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam
dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai
agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan,ketegasan,dalam,menjaga,maruah,agama.
Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan
Muzakarah Jawatankuasa
Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama
Islam Malaysia kali
ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008 memutuskan
bahawa penggunaan
kalimah Allah adalah khusus buat agama dan umat Islam
sahaja.
Pandangan Tokoh Ulama
Luar Negara
Pandangan Wakil al-Azhar
(Timbalan Syeikh al-Azhar) dan Ketua Lajnah
Dialog Antara Agama
al-Azhar, Fadhilat al-Syeikh Abdul Fattah ‘Allam
Beliau berpendapat
bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan
kalimah Allah dalam
kalangan bukan Islam adalah tepat. Ini kerana kalimah Allah
tidak boleh
disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang
Mewujudkan. Sebagaimana
maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang
tuhan yang mereka sembah
seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai
Allah. Hal ini sudah
tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud
kalimah Allah itu
sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur’an dan alHadith
Pandangan Penasihat
Undang-undang Kementerian Kehakiman Arab Saudi,
Syeikh Abdul Muhsin
al-‘Abikan
Beliau berpendapat bahawa pendekatan Kerajaan
Malaysia ini adalah bertujuan
untuk mengelakkan daripada penyalahgunaan nama ‘Allah’ melainkan hanya
kepada Yang Maha
Pencipta (tuhan yang sebenar ). Ia kerana terdapat agamaagama lain yang juga
menggunakan kalimah Allah bagi agama mereka sedangkan
mereka adalah penyembah
berhala, oleh itu nama ‘Allah’ tidak
sepatutnya
digunakan bagi
menggambarkan tuhan-tuhan yang selain-Nya
Tokoh Pergerakan
Perlembagaan Islam (Islamic Constitutional Movement)
Kuwait, Syeikh Abdul
Hamid al-Ballali
Beliau menyokong penuh
keputusan kerajaan Malaysia untuk tidak membenarkan
penganut bukan Islam
menggunakan kalimah Allah sebagai panggilan bagi tuhan
mereka. Beliau beralasan
bahawa keputusan tersebut amat signifikan bagi
memelihara maksud
istilah sebenar bagi kalimah Allah. Umat yang gagal
memelihara
istilah-istilah agamanya adalah umat yang leka. Sedangkan Allah
SWT telah mengangkat
umat ini sebagai sebaik-baik umat.
Menurutnya lagi umat
Islam perlu sedar banyak istilah-istilah yang berasal
daripada Islam pada hari
ini telah cuba dieksploitasi,
disalahguna atau
dipesongkan maknanya
oleh pihak tertentu. Ianya seperti
istilah ‘syahid’ yang
juga digunapakai bagi
penganut bukan Islam. Istilah ‘riba’
yang ditukarkan
Kenyataan ini dibuat oleh
beliau ketika penulis menghadiri Kursus Pengendalian Fatwa dan
Pengurusan Dakwah dari
Mei-Julai 2009.
Fail’Cawangan’Aqidah’JAKIM.
Keputusan Kerajaan
Keputusan mesyuarat
Kabinet bertarikh 16 Mei 1986 juga telah memutuskan
bahawa perkataan Allah
adalah termasuk antara kalimah-kalimah yang dilarang
penggunaannya oleh
mereka yang bukan beragama Islam. Malah penggunaan
kalimah Allah,
Baitullah, Solat dan Kaabah telah pun diwartakan hanya eksklusif
buat umat Islam sahaja
di bawah Warta P.U (A) 15/82 dan pekeliling KKDN.
S.59/3/6/A bertarikh 5
Disember 1986. Manakala Jemaah Menteri
yang
bermesyuarat pada 3
Januari 2008, memutuskan untuk mengekalkan larangan
tersebut sebagaimana
yang pernah diputuskan pada 18 Oktober dan 1 November
2006.
Kesimpulan
Berdasarkan hujah-hujah
yang telah dinyatakan, tiada sebab untuk kerajaan
membenarkan penggunaan
kalimah ‘Allah’ kepada pihak Kristian.
Malah
keputusan kerajaan
adalah selari dengan Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan
yang menobatkan Islam
sebagai agama bagi Persekutuan. Umat beragama di
Malaysia telah sedia
maklum bahawa sebarang isu yang berkaitan dengan Islam
sama ada secara langsung
atau tidak seharusnya menghormati kedudukan
istimewa agama Islam dan
umat Melayu Islam di negara ini.
Rujukan
Ibn Kathir, Tafsir
al-Qur’an al-‘Azim
Al-Thabari, Jami‘
al-Bayan fi Tafsir al-Qur’an
_______(1990), Mengapa
Kalimah Allah?, Bahagian Hal Ehwal Islam, JPM KL.
A.S Hornby(1985), Oxford
Advanced Learner’s Dictionary Of Current English,
Oxford University Press,
Great Britain.
Neill,S(1956).
Colonialism and Christian Missions. London: Lutterworth Press.
Berita Harian, 4
Februari 1997
Utusan Malaysia
bertarikh 3 Februari 1997
Al-Kitab, The Bible
Society Of Malaysia
SOS NIZAM-
Tiada ulasan:
Catat Ulasan