Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Ahad, 25 Mei 2014

JAKIM menggantung serta merta sijil pengesan halal produk Cadbury

Jakim telah menggantung sijil pengesahan halal bagi kedua-dua produk berkenaan berkuatkuasa SERTA MERTA. Dalam masa yang sama, siasatan lanjut akan dibuat untuk mengenalpasti punts pencemaran tersebut,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.
Menurut Othman, pihaknya ingin menegaskan bahawa pensijilan halal Malaysia melibatkan proses pengauditan dan pemeriksaan yang ketat merangkumi penilaian bahan ramuan, kaedah pemprosesan, peralatan yang digunakan, termasuklah pengujian makmal berdasarkan Standard Halal Malaysia dan Manual Prosedur Pensijilan Halal Malaysia.

Selepas sijil pengesahan halal Malaysia dikeluarkan, katanya, pemegang sijil adalah tertakluk kepada pemeriksaan berkala Jakim.
“Dalam hal ini, pemeriksaan secara berkala terhadap syarikat pengeluar produk berkenaan telah dibuat dan pemeriksaan terakhir adalah pada 20 Februari 2014 dan didapati mematuhi piawaian pensijilan halal Malaysia,” katanya.

KUALA LUMPUR
 – Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) menggantung serta merta sijil pengesahan halal bagi produk Cadbury Dairy Milk Hazelnut  dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond yang didapati mengandungi DNA babi.
Ketua Pengarahnya, Datuk Othman Mustapha dalam kenyataannya berkata, siasatan lanjut akan dibuat untuk mengenal pasti punca pencemaran yang terkandung di dalam produk yang menggunakan nombor kelompok (Batch No) 200813 M01H12 serta 221013 NO1R11itu.
“Jabatan Kemajuan Islam Malaysia mengambil maklum akan Kenyataan Media YBhg Datuk Dr Noor Hisham bin Abdullah; Ketua Pengarah Kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia pada 24 Mn! 2014 berkaitan dengan pengesanan DNA Porcine dalam dua sampel coklat Cadbury; Coklat susu dengan kacang hazel-Cadbury Dairy Milk Hazelnut dengan nombor kelompok (Batch no) 200813 M01H12 dan Coklat susu dengan buah badam-Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok (Batch No) 221013 NO1R11.

Tiada ulasan: