Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Isnin, 19 Mei 2014

AHLI PARLIMEN LANGGAR SUMPAH JIKA SOKONG HUDUD PAS

KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen akan memungkiri sumpah jawatan mereka jika menyokong hudud yang ingin dibawa PAS, kata aktivis hak asasi manusia, Datuk S. Ambiga.

Kata Ambiga, ini kerana setiap anggota Parlimen telah bersumpah untuk melindungi Perlembagaan Persekutuan.

"Sumpah mereka menyatakan bahawa mereka perlu untuk mempertahankan Perlembagaan, yang sekular.

"Itulah sumpah dan tanggungjawab mereka kepada rakyat," katanya yang dipetik dalam laporan The Star pada forum kebangsaan anjuran MCA bertajuk 'Hudud - A Nation at Crossroads' di Wisma MCA, di sini semalam.

Hadir sama selaku panelis, bekas Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee; peguambela dan peguamcara Mahkamah Tinggi Malaya, Azahar Harun; Pengerusi Undang-Undang Islam dan Pelaksanaan Pasukan Petugas MCA, Gan Ping Sieu; bekas Presiden Buddha Missionary Society (BMSM), Datuk Ang Choo Hong; Setiausaha Agung Majlis Gereja-Gereja, Reverend Hermen Shastri; dan bekas Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Dr Oh Ei Sun.

Tambah Ambiga, sifat manusia adalah 'tidak sempurna', dan perkara tersebut boleh membuka ruang untuk menyalah tafsir hukum agama.

Beliau dalam pada itu mengkritik PAS yang menukar matlamat mereka untuk membentuk sebuah negara kebajikan bagi membolehkan hudud diperkenalkan dalam tempoh setahun.

PAS sebelum ini bertegas mahu membentangkan Rang Undang-undang Persendirian berhubung hukum hudud di Parlimen bulan depan yang bertujuan meminda Perlembagaan bagi membuka jalan hukum tersebut dilaksanakan di Kelantan.

Sementara itu, Pengerusi Undang-Undang Islam dan Pelaksanaan Pasukan Petugas MCA, Gan Ping Sieu berkata hudud PAS adalah menentang trend di kalangan negara-negara Islam.

"Sebahagian besar negara-negara OIC (Pertubuhan Persidangan Islam) tidak melaksanakan undang-undang hudud.

"Daripada 56 negara OIC, hanya 14 yang melaksanakannya," kata beliau sambil menambah bahawa hudud tidak sesuai dalam konteks sosial Malaysia.

"Malaysia tidak terdiri daripada 100 % orang Islam, dan bukan juga 98%.

"Struktur sosial kita adalah majmuk dan jika kita mengenakan hudud, rakyat kita akan dipisahkan dengan agama," kata Gan.

Aktivis dan peguam Azahar Harun, yang menulis di blog dengan nama 'Art Harun' berkata, 16 negara termasuk Ireland memaktubkan Kristian sebagai agama persekutuan, tetapi bersifat sekular.

Beliau berkata perbahasan hudud perlu berhujah berdasarkan Perlembagaan.

Azahar berkata hudud PAS adalah berbeza daripada apa yang dinyatakan dalam Al-Quran .

"Seorang lelaki yang menuduh seorang wanita yang tidak bermoral palsu boleh dihukum. Beban pembuktian terletak kepada lelaki itu. Mengapa hudud mempunyai PAS terbalik?, "katanya.

Bekas Presiden Peguam Malaysia, Lim Chee Wee berkata hudud adalah 'mustahil dari segi undang-undang dan sosial' untuk dilaksanakan di Malaysia.

Pengerusi Biro Keharmonian Agama MCA, Datuk Ti Lian Ker berkata parti itu bersedia untuk bersama- sama menganjurkan forum-forum di beberapa negeri.

Tiada ulasan: