Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Ahad, 27 April 2014

Presiden Barack Obama sedia bantu rungkai misteri pesawat MH370

KUALA LUMPUR – : Presiden Barack Obama menyatakan kesediaan Amerika Syarikat (AS) membantu Malaysia dalam merungkai misteri kehilangan pesawat MH370.
Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata jaminan itu diberi Presiden AS dalam pertemuan ringkas sejurus ketibaannya bagi lawatan rasmi ke negara ini, semalam.
“Beliau akui cabaran dan laluan berliku yang menanti (dalam mengesan pesawat MH370). Kita akan bekerjasama dan Amerika sedia membantu.

Beliau akui cabaran dan laluan berliku yang menanti (dalam mengesan pesawat MH370). Kita akan bekerjasama dan Amerika sedia membantu” Hishammuddin Hussein, Pemangku Menteri Pengangkutan
“Saya gembira mendengar perkara ini kerana perjalanannya memang panjang,” katanya seperti dilaporkan AFP.
Pertemuan ringkas itu berlangsung ketika majlis sambutan negara di Dataran Parlimen.
Jadi keutamaan AS
Sebelum ini, dalam satu kenyataan Obama berkata, pihaknya meletakkan pencarian MH370 yang hilang sebagai keutamaan AS dengan Malaysia sudah berkongsi bukti dengan Biro Siasatan Persekutuan (FBI).
Malah, Obama berkata doanya adalah bersama waris penumpang yang sedang bersedih dan marah.
“Saya mahu mereka diberi jaminan bahawa kami menganggap situasi ini sebagai satu keutamaan,” katanya dalam satu temu bual televisyen di Rumah Putih, baru-baru ini.
Sementara itu, Duta Khas Malaysia ke Amerika Syarikat, Datuk Seri Dr Jamaluddin Jarjis, berkata kedatangan Obama ke Malaysia adalah satu pengiktirafan kepada usaha dan kejayaan kerajaan membangunkan negara ini.
Katanya, lawatan itu juga dilihat sebagai satu penghormatan dari sebuah negara besar kepada Malaysia sebagai sebuah negara Islam.
“Ini ialah penghormatan kepada rakyat Malaysia kerana dunia besar mengiktiraf kita, sebuah negara Islam. Akhirnya ada pengiktirafan dunia kepada usaha (membangunkan negara) yang dibuat oleh kerajaan sejak merdeka,” katanya ketika ditemubual dalam rancangan Ruang Bicara terbitan BernamaTV, di sini, semalam.
“Kalaulah negara kita mundur, tak berjaya, berperang, ekonomi teruk, atau bermasalah, adakah Presiden AS mahu pergi?.
“Dia (Obama) datang ke Malaysia sudah tentu kerana kejayaan negara kita dari segi ekonomi, keamanan dan mempunyai sistem demokrasi yang baik,” katanya sambil menegaskan kunjungan presiden itu tidak harus dipolitikkan, sebaliknya perlu dilihat dari aspek positif.

Tiada ulasan: