Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Khamis, 10 April 2014

MB SELANGOR,KHALED IBRAHIM NAK AJAR RAKYAT TENTANG URUS AIR LAH WOOIII ??

Gara gara kelembapan pimpinan Kerajaan Negeri di Selangor Rakyat pulak nak di sekolahkan oleh si Khalid gagap ni,kohkohkoh pumya Khaled suka suka nak kata  catuan air merupakan keadah terbaik dalam  memberi pengajaran kepada rakyat  menggunakan air secara berfaedah ,pm rasa nak gelak pun ada bila baca kenyataan Khaled ni yang dulu Kerajaan pusat dah maklumkan projek langat 2 perlu tapi tak nak dengar bila dah jadi macam ni Rakyat di salahkan dan yg nak kena ajar tu bukan Rakyat tapi pimpinan pr lah Ngok haaahaaaa...

Admin pm terbaca di Portal The Star yang krisis air yang sedang melanda Lembah Klang dijangka menjadi lebih serius apabila dua empangan terbesar kini hanya mampu  membekalkan air dalam tempoh sekurang-kurangnya 80 hari sahaja lagi.Empangan Sungai Selangor dan Empangan Klang Gate masing-masing kini hanya mempunyai bekalan yang minimum sebelum parasnya berada pada tahap kritikal.

Jika keadan berterusan, penduduk Lembah Klang bakal berdepan krisis air paling buruk dalam sejarah, lebih teruk berbanding krisis yang pernah berlaku pada 1998 apabila 4.2 juta orang terpaksa berkongsi 2,553 juta liter sehari, susut 105 JLH.

krisis air 2Bagaimanapun kali ini, keperluan untuk 7.1 juta pengguna iaitu 4,900 juta liter sehari terpaksa dikecilkan kepada 4,367 juta liter sehari, susut 533 juta liter sehari.

Pengarah Lembaga Urus Air Selangor (Luas), Md Khairi Selamat berkata, Empangan Sungai Selangor hanya mampu membekalkan air selama 71 hari manakala Empangan Klang Gate akan dapat bertahan untuk 88 hari.

“Jumlah tersebut merupakan hasil anggaran yang telah dilakukan iaitu 1,000 juta liter sehari bagi keluaran di Empangan Sungai Selangor dan 100 juta liter sehari di Empangan Klang Gate.

“Setakat ini, kita perlukan 200mm hujan untuk Empangan Sungai Selangor supaya paras air berada pada tahap 55 peratus berbanding 37.38 peratus ketika ini,” katanya dipetik portal tersebut.

Pada 1998, 1.8 juta penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur terpaksa menghadapi catuan air selama enam bulan bermula Mac hingga September akibat fenomena El Nino.

krisis air 3Namun bagi tahun ini, catuan air bermula di Selangor pada awal Mac menerusi empat fasa yang akan berakhir pada 30 April ini.

Empangan Sungai Selangor berada pada tahap kritikal dengan bekalan air hanya tinggal 69 juta Mm3 manakala Empangan Klang Gate 4.7 Mm3.

Di Shah Alam, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menganggap catuan air merupakan keadah terbaik dalam  memberi pengajaran kepada rakyat  menggunakan air secara berfaedah ,pm rasa nak gelak pun ada bila baca kenyataan Khaled ni yang dulu Kerajaan pusat dah maklumkan projek langat 2 perlu tapi tak nak dengar bila dah jadi macam ni Rakyat di salahkan 

Khaled juga pm ingat dah kurang siuman bila mengatakan Keputusan catuan air selama setiap dua hari itu diputuskan oleh kumplan pakar dalam industri air,” katanya tapi yang pm pelik dulu pakar air dalam Pakatan juga yang kata air di Selangor cukup dan langat 2 tak perlu sekarang semua orang tahu kegagalan Kerajaan Negeri sebagai puncanya jadi banyajk banyak lah guna akal berfikir sebelum nak undi PKR pada pilihan raya akan datang

Tak habis habis PR nak buang subsidi kalau bab perumahan ni tidak ada sebab untuk mengurangkan subsidi jadi pm nak penyokong PR tu henti hentilah di bodohkan Pas dan Pkr ni kerana sebenarnya yg memerintah PR adalah Dap sebenarnya yang mencorak jalan politik pakatan ini lihat sahaja rumah urut dan kedai mesin judi dah berlambak2 tak payah bukti orang selangor tengok sahaja kawasan masing2 ada ker tidak tu jer pm nak cakap...
Catat Ulasan