Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Jumaat, 25 April 2014

batalkan pertuduhan terhadap YB Nik Nazmi - Mohd Arif Mohd Yusuf mempunyai kredibiliti yang agak kontroversi

Wajarkah Hakim yang kuat menyokong pembangkang malah pernah menjadi calon pas dilantik mengadili kes kes melibatkan politik dan yang pasti sudah tentulah perkara ini akan menjadi barah dalam sistem penghakiman Negara

Jika perkara ini berlanjutan dan pesalah tidak di hukum bagaimanakah akan terjadi selepas ini apabila mereka ingin mengulangi perbuatan tersebut lebih lebih lagi melibatkan Notis 10 hari yang perlu di buat pada yang membuat Himpunan dan di bimbangi jika ianya tidak di kawal lebih banyak lagi himpunan sedemikian akan di buat oleh pembangkang seterusnya mereka akan menghasut rakyat dan pm paling risau jika kejadian seperti bersih 3.0 berulang

Jika kes ini tidak melibatkan Hakim yang nyata menyokong pas sudah tentu ianya kelihatan normal tapi bila melibatkan bekas calon pas yang kalah dengan calon BN suatu ketika dulu sehinggakan beliau mengambil keputusan persaraan dari politik dan kembali aktif dalam kerjaya perundangan. Dia dilantik sebagai salah seorang hakim di Mahkamah Rayuan yang akhirnya mengadili kes kes Politik maka kita sebagai Rakyat ada hak mempertikaikan keputusan itu

Hakim Mohd Arif Mohd Yusuf mempunyai kredibiliti yang agak kontroversi



Mohd Arif Mohd Yusof

Jawatan politik: 
Bekas calon PAS PRU11 (2004) bagi DUN N.39 Kota Damansara

Antara kes-kes kontroversi dan 'pelik' yang melibatkan Mohd Arif Mohd Yusof adalah kes seorang individu yang dituduh sebagai blogger RBF Online, kes saman TV3 dan kes memutuskan Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.
Dalam kes RBF Online, hakim ini telah diminta tarik diri oleh peguam serta defendan, namun dia melenting dan enggan berbuat begitu. 


Mahkamah Rayuan membatalkan pertuduhan terhadap YB Nik Nazmi - Timbalan Speaker DUN Selangor yang didakwa di bawah Akta Perhimpunan Aman kerana tidak memberikan notis 10 hari ketika menganjurkan Himpunan Blackout di Stadium Kelana Jaya pada Mei tahun lepas.

Panel 3 hakim diketuai Hakim Mohd Ariff Mohd Yusof memutuskan Seksyen 9 (1) Akta Perhimpunan Aman (PAA) yang memerlukan rakyat untuk memberikan 10 hari kepada pihak berkuasa sebelum protes sebagai tidak berperlembagaan. 

Mahkamah Rayuan memutuskan, polis boleh mengenakan sekatan ke atas himpunan aman tetapi tidak boleh menghukum penganjur atau orang yang berhimpun kerana tidak mematuhinya.
Sekadar pendapat pm sahaja jika ada yang tersinggung itu bukan maksud sebenar admin pm sekian...

Tiada ulasan: