Segala artikel yang disiarkan di laman blog ini merupakan pandangan peribadi penulis dan ianya tidak mewakili mana-mana parti, orginasasi atau mana-mana pertubuhan. Jika berlaku sebarang kecelaruan emosi ketika membaca atau menyaksikan bahan-bahan yang dipaparkan ianya di luar tanggungjawab penulis. Ingin berkongsi artikel dan maklumat yang menarik emelkan kepada : Koboimacho@gmail.com"

NUFFNANG

TRANSLATE

Rabu, 18 Disember 2013

AKU PEDULI APA,KERAJAAN JANGAN SESUKA HATI NAK NAIKKAN TOL

Kejerajaan berjanji untuk tidak akan menaik kan tol dlm masa 5 tahun tu betol la tapi tol PLUS sahaja kot kikikikiki tapi demi membela rakyat kerajaan kena prihatin hentikan kenaikan tol ..........................

Sebab apa admin nak bantah jugak,kerajaan sudah sudah lah nak naikkan harga tu ini hakikatnya rakyat dah penat nak jawab isu isu ini,nasib baik dari pihak sebelah tu melibatkan isu lebih penting iaitu seakan akan mendukong perjuangan yang terpesong lgbt liberal serta agenda2 dap kalau tidak habis lah kita

Selangor akan menggunakan kedudukannya sebagai pemilik saham dalam tiga syarikat konsesi lebuh raya di negeri itu untuk menghentikan kenaikan tol yang dirancang...wahhh baru tahu ko tu la jgn asik nk salahkan kerajaan pusat jer..kalau tak di hentam maka buat buat diam jer kan 

jangan jadi rafizi sotong dah PLUS yang tak naikkan tol pun dikatakan naik..kikikikikiki
maklumlah Menurut Pengarah Urusan PLUS, Dato' Noorizah Abd Hamid, syarikat konsesi itu memahami tekanan kos hidup rakyat dan tidak berhasrat menaikkan kadar tol di semua lebuhraya PLUS dalam tempoh terdekat.

"Kenaikan konsesi PLUS tidak akan berlaku kerana belum tiba masa ia diteliti. Jadi kenaikan yang diwar-warkan mungkin melibatkan konsesi lebuhraya lain, tetapi bukan PLUS," ujar beliau ketika diajukan soalan berkaitan kenaikan kadar tol.


Beliau turut menambah bahawa PLUS sedang mengkaji mekanisme untuk menurunkan kadar tol semasa kepada kadar tol baru yang lebih rendah.

Penstrukturan semula tol semasa PLUS pada masa hadapan bakal memberi kelebihan kepada pengguna apabila mereka akan menikmati penjimatan antara 10 - 50 peratus berbanding kadar tol semasa.

Ketika ini, PLUS mengendalikan lima lebuhraya meliputi Lebuhraya Utara Selatan (PLUS), Lebuhraya Lingkaran Tengah (ELITE), Linkedua (Lintasan Kedua Malaysia Singapura), Lebuhraya Butterworth-Kulim (KLBK) dan Jambatan Pulau Pinang. 


kenaikan kadar tol sekitar Selangor terutama di bawah jajahan Majlis Bandaraya Shah Alam adalah berpunca daripada pihak PBT yang bakal mengenakan lesen untuk setiap pondok kutipan tol.

"Sepuluh lokasi plaza tol berkenaan ialah konsesi lebuh raya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Shah Alam (Kesas), Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (Guthrie)."

"Kadar itu meliputi bayaran lesen RM1,000 untuk setiap pondok bagi tempoh setahun, RM150 untuk iklan bercahaya tidak melebihi 8 meter persegi dan RM15 untuk setiap meter persegi tambahan."

"Kadar lesen untuk iklan tidak bercahaya dengan keluaran tidak melebihi 8 meter persegi ialah RM200 dan RM20 untuk setiap tambahan meter persegi."

Secara logiknya aku berpendapat akibat lesen yang bakal dikenakan oleh Kerajaan Negeri Selangor di bawah pemerintahan Pakatan Rakyat menyebabkan konsesi lebuhraya tidak dapat menanggung kos yang semakin bertambah dengan adanya lesen yang bakal dijalankan oleh kerajaan negeri. Jika dicampur dengan kos maintenance dan kos pekerja menguatkan lagi fakta bahawa hanya dengan kenaikan tol sahaja mampu menanggung kos operasi keseluruhan konsesi.

Kita ambil contoh tol LKSA yang menghubungkan antara Shah Alam dan Kota Kemuning punyai 10 buah pondok tol dan perlu membayar lesen RM1,000 bagi setiap pondok bermakna syarikat konsesi itu terpaksa membayar lebih kurang RM10,000 setahun tidak termasuk papan iklan yang memang sudah sedia ada di pondok tersebut. Penambahan kos inilah yang sebenarnya membebankan pemilik konsesi tol.

Dalam hal ini, aku masih menuding jari pada kerajaan negeri yang merupakan penyebab kenaikan harga tol di seluruh Selangor. Seperti biasa bagi mengelakkan diri mereka dipersalahkan, mereka mengalihkan isu ini kepada kerajaan pusat yang bagaikan terkapai-kapai meminta pertolongan rakyat.


Inilah permainan pakatan haram yang menyusahkan rakyat walau belum memerintah negara.
Catat Ulasan